Podobně jako sdílená kola společnosti Nextbike si i zelené koloběžky budou lidé moct zapůjčit přes mobilní aplikaci. "Prostřednictvím aplikace uživatel také jízdu zaplatí z platební karty v ní uložené. Po skončení jízdy musí uživatel koloběžku odstavit na k tomu určeném místě vyznačeném v aplikaci, jinak mu koloběžka nedovolí jízdu ukončit," vysvětluje systém Jaroslav Ostrčilík. Elektrokoloběžky dokáží dosáhnout rychlosti až 25 kilometrů za hodinu a při plném nabití vydrží baterie na 40 kilometrů jízdy. Samotná koloběžka váží 17 kilogramů, její nosnost pak činí 120 kilo.

Služba funguje už od loňského roku v sousedních Pardubicích. "Lidé si ježdění na nich oblíbili a koloběžky využívají i když není zrovna nejlepší počasí. Během pracovního týdne je průměrná délka cesty 2,5 kilometru a o víkendu až 4 kilometry. Nejčastěji jsou koloběžky využívány mezi 8. a 10. hodinou a pak mezi 16. a 19. hodinou. Nejvíce lidé jezdí po centru města s tím, že nejfrekventovanější místa pro parkování jsou blízko zastávek hromadné dopravy a nádraží. Podobně tomu nejspíš bude i v Hradci Králové," říká zástupce společnosti Bolt. Přesnou cenu pro Hradec Králové zatím společnost nechce zveřejňovat. Dá se však předpokládat, že cenová politika bude stejná jako v sousedních Pardubicích. Minuta jízdy tam vyjde na čtyři koruny, po pěti minutách jízdy se cena za každou další minutu sníží na tři koruny.

Provozovatel zelených elektrokoloběžek podle svých slov už několik měsíců před spuštěním služby intenzivně jednal i s hradeckým magistrátem. "Domlouváme například i rozmístění stání pro koloběžky nebo omezení rychlosti v určitých ulicích. Od měst ovšem nedostáváme žádnou finanční podporu, naše služba je totiž zcela komerční," informuje Ostrčilík. Že jednání s městem opravdu běží, potvrzuje i náměstek primátora Pavel Marek (ANO). "Společně vybíráme zóny, kde budou mít koloběžky omezenou maximální rychlost. Půjde o lokality, kde se pohybuje větší množství lidí. Napadá mě třeba staré město nebo pěší zóna. Všechno bude součástí připravovaného memoranda o spolupráci mezi provozovatelem a městem," vysvětluje Marek. Bez přímé finanční podpory města funguje v Hradci i služba modrých sdílených kol Nextbike. Společnost letos v květnu po ročním pilotním provozu zrušila možnost jízdy zdarma do 15 minut. Radnice dává najevo, že službu sdílených kol chce finančně podpořit. Provozovatel ale musí vzejít z veřejné soutěže, na jejíž přípravě radnice aktuálně pracuje.