"Zájem je určitě větší než v předchozích sezonách, jelikož se zvedly ceny plynu, elektřiny a kdo za to bude dávat takové šílené peníze. Lidi se vrací zpátky k uhlí. To je teď ale prakticky na příděl. Lidi tady mají objednávky třeba od července a budou na řadě až teď," vysvětlila prodejkyně.

A potvrdila, že sháňku po uhlí nemají jen Češi: "Ozývají se nám i Poláci. Vím, že to tam taky mají těžké, ale bohužel. Nedáme. My si také musíme poradit. Teď už je celkem klid, ale tak před měsícem tady bylo jedno auto za druhým, pak si přijeli s kamionem a mysleli si, že jim to uhlí dáme. I cena uhlí se mění, samozřejmě se zdražuje, klasika je kolem 600 stovek za hnědé uhlí, které se bere nejčastěji."

Podobná situace je v Pardubickém kraji:

I přes velký nápor Poláků na sklady v Čechách však prodejci zásoby pro stálé klienty zatím mají. “Měl jsem přebytek, takže jsem jim také něco dodal. Máme výhodu v tom, že jsme soběstační. Od návozu z dolů po přepravu ke klientům,” řekl Martin Langer, maji
Uhlí není k sehnání a zdražuje. Z důchodu už to neutáhneme, stěžují si lidé

Rostoucí zájem o uhlí zaznamenala také společnost Paliva - kovošrot Bernat, která má v Královéhradeckém kraji několik poboček. "Čekací doby jsou třeba dva tři měsíce. Zákazníci by si měli uhlí určitě objednávat dostatečně s předstihem. Cena se pohybuje u Ledvice do 600 korun a Mostecké stojí necelých 700 korun za metrák," sdělila zaměstnankyně společnosti.

Lidé mají strach

To ve Vamberku nějaký dramatický nárůst zájmu neregistrují.

Ceník uhlí v hradeckém kraji

Bílinské hnědé uhlí (Ledvice)
Ořech 1 (výhřevnost 17,6 MJ/kg) od 515,-Kč/q do 799,-Kč/q
Kostka (17,6 MJ/kg) od 535,-Kč/q do 799,-Kč/q
Ořech 2 (17,6 MJ/kg) 550,-Kč/q do 799,-Kč/q
Brikety REKORD Německo
Brikety 2“(19 MJ/kg) od 872,-Kč/q do 995,-Kč/q
Brikety 4“(19 MJ/kg) 892,-Kč/q do 995,-Kč/q
Černé uhlí
Kostka 40-80mm (28 MJ/kg) - u všech prodejců na dotaz
Koks
Koks 1,2 (36 MJ/kg) - od 2599,-Kč/q do 2999,-Kč/q

"Ti lidé, co kupovali, kupují stále a možná o trošku víc. A ti, co topí něčím jiným, zpátky kotel na uhlí samozřejmě dávat nebudou. Zájem o trošičku větší je, ale ne zas o tolik. Někdy si lidé berou místo dvaceti metráků jen čtyři, mají strach, co bude po Novém roce. Ceny rostou nahoru a nemají na to, aby najednou místo třeba pěti tisíc korun dali deset tisíc. Někdo to řeší tak, že si přijede jen pro trošku a třeba za čtrnáct dní zase. Ta doba je taková zvláštní," řekl prodejce paliva ve Vamberku Jan Mareš.

Uhlí jsme museli zdražit v průměru o 15 - 25 %, záleží na původu uhlí. Jednak se cena začala zvyšovat s ohledem na rostoucí ceny přepravy, dále také došlo ke zvýšení cen od dodavatele,” vysvětlil Zdeněk Málek, majitel uhelných skladů z Třemošnice na ChrudUhlí jsme museli zdražit v průměru o 15 - 25 %, záleží na původu uhlí. Jednak se cena začala zvyšovat s ohledem na rostoucí ceny přepravy, dále také došlo ke zvýšení cen od dodavatele,” vysvětlil Zdeněk Málek, majitel uhelných skladů z Třemošnice na ChrudZdroj: Deník/Martin Alt

Zvyšování cen se nevyhýbá ani dřevu. "Už taky není za hubičku, je třikrát i čtyřikrát dražší. Musíte jít do lesa, skácet ho, přivézt, naštípat, nechat vyschnout… Lidi taky nemají skladovací prostory, jezdí k nám třeba pro paletu. A ti, co jinak topí plynem, ale nechali si starý kotel, v obavě co kdyby plyn doopravdy zavřeli, si u nás koupí třeba dvacet metráků uhlí," podotkl Mareš.

Cenová hladina se prý v současné době pohybuje kolem 700 až 800 korun za metrák, ale ani ona nezůstává klidná.

Uhlí, koks, palivo - ilustrační foto.
Češi se bojí rostoucích cen plynu. Vykupují uhlí, to zdražilo o desítky procent

"Uhlí zdražuje pořád, ne na náš popud. Každého čtvrt roku je cena jiná. Když zdraží dodavatel, stoupne cena samozřejmě i u nás. A odráží se v tom například i cena nafty, dopravy. Jde to v ruku v ruce," vysvětlil Mareš.

Také do Vamberka přitom míří zájemci o uhlí z druhé strany hranice: "Jezdí k nám i Poláci, protože v Polsku je uhlí drahé a navíc není k dostání. Jsou lidi, kteří sem přijedou pro trochu uhlí, aby nezmrzli. My taky do Polska jezdíme pro nějaké potraviny. Pak jsou tací, kteří jezdí s malým vlekem, samozřejmě, když máme nějaký zbytek, prodáme, jsou to lidi jako my. Ale pak jsou ti, kteří s uhlím kšeftují a těm neprodáváme. Chtějí toho po náklaďácích, na ty vůbec nereagujeme," dodal Mareš.

.