„Vezl jsem babičku k lékaři. Nemohl jsem zaparkovat. Místo toho, aby řidiči autobusy odstavili na nádraží, kde je místo, stojí naproti ordinacím,“ říká Jiří Kopřiva. Problém si uvědomují poličští radní. Chtějí pomoci získat stávajícímu majiteli peníze. Vyřeší tak svůj problém. „Získáme nejen moderní autobusové nádraží, ale do budoucna na něm budou zastavovat také autobusy jiných společností,“ slibuje starosta Jaroslav Martinů.
Miliony na opravu
Nádraží patří soukromé přepravní společnosti, která na modernizaci nedostane evropské peníze. „Město o dotaci požádat může,“ vysvětluje starosta. V současné době připravuje podklady pro žádost. „Evropská unie by nám mohla uhradit až osmdesát procent nákladů,“ odhaduje.
Modernizace přijde zhruba na dvacet milionů korun. Zastupitelé uvažují o dlouhodobém pronájmu pozemku. Vedou právní jednání s vlastníkem nádraží. Soukromý dopravce, který má v současné době své zastávky mimo lokalitu nádraží, úsilí radních vítá. „Jestliže zastupitelé získají možnost rozhodovat o cenách a rozmístění stání za rovných podmínek, pak nádraží využijeme,“ říká Václav Kořínek. Právě tento záměr mají radní. Chtějí provozovat nádraží sami. Počítají s tím, že poplatky od všech dopravců pokryjí náklady na údržbu.
Ředitel dopravní společnosti Milan Kotoulek, který provozuje autobusové nádraží v současné době, se odmítl k připravovaným změnám vyjádřit. Dnešní vlastník, ČSAD Ústí nad Orlicí, získal pozemek a budovy před čtrnácti lety ve velké privatizaci.
Cestující z Poličky využívají tři desítky autobusových linek. Přímo ve městě rovněž jezdí jeden menší autobus na třech trasách městské dopravy. Na autobusovém nádraží však řidiči nezastavují.
Před dvěma lety přestavěli a zmodernizovali autobusové nádraží v Litomyšli. Smlouvami ovlivňují zdejší radní podmínky, za jakých dopravci využívají část nádraží.
SYLVA HORÁKOVÁ
VIERA PAVLASOVÁ