Dopravních nehod, které končí smrtí, na českých silnicích ubývá. Podle policejních statistik byl počet tragédií za letošních prvních sedm měsíců nejnižší od počátku devadesátých let.

Více než čtyřicet tisíc nehod a 456 zmařených životů od ledna do července však stále není málo. Co je víc, pieta nebo bezpečnost?

„Velké kamenné pomníky jsou nebezpečné stejně jako konstrukce billboardů. Malý dřevěný křížek s kytičkou nikomu nevadí. Ty velké už ale mohou být překážkou, která se stane osudnou třeba motocyklistům,“ varuje dopravní inženýr hradeckého magistrátu Lubomír Šitina. A dodává, že křížky podél cest také rozptylují pozornost řidičů.

Předsedkyně Českého sdružení obětí dopravních nehod Miluše Vondrušková však tvrdí, že právě pomníčky mohou působit preventivně. „Chápu je spíše jako zdvižený prst pro ostatní řidiče. Vždyť kdyby u silnic vyrostl pomníček pokaždé, když se stane smrtelná dopravní nehoda, volných míst by mnoho nezbylo,“ říká Vondrušková.

Dopravní inženýr Šitina namítá, že varování je dost i díky dopravním značkám, upozorňujícím na místa častých karambolů. A to i bez pomníků. Ty navíc stojí podél cest nelegálně. Povolit je může pouze silniční správní úřad se souhlasem majitele komunikace.

„Vůbec žádné pomníky u silnic nepovolujeme kvůli údržbě i bezpečnosti,“ vysvětluje Jan Janeček z Oddělení silničního hospodářství Krajského úřadu Královéhradeckého kraje, které má na starosti silnice první třídy.

Ani na menších komunikacích v okrese podle vedoucí dopravního odboru magistrátu Pavly Černé žádné pomníky neschválili. O povolení ani nikdo nežádal. Křížky vadí při sekání trávy a mramorové desky by se mohly stát nebezpečnou překážkou řidičům.

Sdružení obětí dopravních nehod postavilo na nultém kilometru dálnice D1 Památník dopravních nehod. „Pozůstalí ale raději chodí vzpomínat tam, kde se tragédie stala. Místo nehody je pro ně pietnější,“ dodává Vondrušková.

LENKA KAŠPAROVÁ