Nic jsme oficiálně neslíbili. Taková slova zaznívají z magistrátu v souvislosti s odkupem cyklověže u nádraží. Rudolf Bernart, její investor, je však jiného názoru.

Podle něj mu Hradec slíbil, že pokud bude věž fungovat, odkoupí ji. Náměstek primátora pro investice Jindřich Vedlich však tvrdí, že to není pravda.

„Nevím, zda takové vyjádření někdy zaznělo, ale rozhodně nemohlo být oficiální. Máme žádost o odkup, tu projednáváme. Problém není s cenou, ale s tím, jak prodej koncipovat," prozradil s dodatkem, že Hradec má stále zájem o budování dalších cyklověží.

Právě právní otázka prodeje celou věc brzdí. Podle Rudolfa Bernarta však přehnaně dlouhou dobu. „Pokud má město o věž zájem, mělo by rychleji hledat způsob, jak koupi provést. Trvá to už téměř čtyři roky. Mělo by to být mnohem rychlejší," řekl investor. Když věž stavěl, šel podle svých slov do risku. „Ukázalo se, že ji lidé využívají. Chování a váhavost města jsou pro mě nyní nečitelné," uvedl Bernart dále.

Nejistota trápí investora unikátní cykloveže u hradeckého hlavního nádraží Rudolfa Bernarta. Stále neví, zda město využívanou věž odkoupí, jak podle něj kdysi slíbilo. Pokud k tomu nedojde, je možné, že objekt dokonce opustí Hradec.

„Hledali bychom další zájemce - například školy nebo průmyslové podniky. A to nejen v Hradci," uvedl Bernart. Je tedy možné, že první z postavených věží, o které je zájem nejen v Česku, ale i ve světě, opustí krajskou metropoli.

Pardubice ano, Hradec ne?

Nová věž by od roku 2017 měla stát i před nádražím v Pardubicích. „Tam se bude stavět a tady možná rozebírat," podotkl Bernart, který nechápe změnu v postoji města.

Takto by mělo vypadat nové pardubické přednádražíZdroj: Zdroj Deníku

Takto by mělo vypadat nové pardubické přednádraží

Autor: Zdroj Deníku

To sice tvrdí, že má o cyklověž stále zájem a dokonce chce stavět další, jednání však nikam nepostupují. „Do doby rozhodnutí o budoucím způsobu fungování a provozu celé sítě je malá pravděpodobnost, že by se město stalo vlastníkem této cyklověže. Navíc je to také krok, o němž musejí rozhodnout orgány města. Ty o odkupu parkovací věže zatím oficiálně ani nejednaly," prozradila tisková mluvčí magistrátu Magdalena Vlčková.

Ať už město věž odkoupí, či ne, je jisté, že na Riegrově náměstí u nádraží nezůstane. Pryč musí kvůli demolici hotelu Černigov. „Pracujeme na prodloužení nájemní smlouvy do konce roku," uvedl Bernart. Pak se „uvidí", jak se situace vyvine.

Město, které odkup údajně nevylučuje, dokonce uvažuje o vhodné lokalitě, kam by věž přesunulo. V daném místě by pak mělo vzniknou podobné zařízení. Avšak pod zemí.

Přibudou další?

Případnou stavbu dalších věží by Hradec chtěl financovat prostřednictvím dotací. Podle některých kritiků by však další zařízení nemusela být dostatečně využívaná. „Myslím, že lepším krokem by byl nákup cykloboxů, do kterých se vejde kol méně a taky stojí méně peněz," prozradil aktivista Aleš Dohnal z Kruhu pro občanskou společnost. Proti boxům se nestaví ani náměstek pro investice Jindřich Vedlich (Top 09).

Podle něj si věž a boxy nikdy nemohou konkurovat. „Naopak se doplňují. Cykloveže se hodí do míst, kde je hodně lidí a cyklistů - například k dopravním terminálům. Boxy jsou vhodné na sídliště a podobné lokality," uzavřel náměstek.

Fakta o cyklověžích
- Cyklověže v Hradci stojí jak na Riegrově náměstí u hlavního vlakového nádraží, tak i u obchodního centra Futurum.
- Cyklověž u nádraží stojí již od roku od února 2013.
- Je jisté, že se bude muset přesunout kvůli demolici hotelu Černigov. Kam však stále není jisté.
- Na začátku letošního roku byl zrušen tendr na stavbu dalších dvou cyklověží
- v areálu fakultní nemocnice a také v areálu univerzity.