Do prodeje by se měly časem dostat i pohlednice, na kterých budou známky rovnou natištěné.

Samolepící známky jsou fenoménem, který zná svět asi tři desetiletí. Jako první s nimi začali ve Spojených státech a posléze se rozšířily i do Evropy. Lidé si na nich cení především praktičnost. Když jsou dlouho v peněžence, jednoduše se neslepí jako ty klasické.

Poklad, který se neslepí

„Pošta v tomhle ohledu opravdu zaspala,“ říká mluvčí České pošty Ivo Mravinac. „Máme sice kvalitní známky, naše rytecká škola je známá po celé Evropě a máme technologii, se kterou umí tisknout jen dvě tiskárny na světě, ale trochu se zapomínalo na užitkovou rovinu věci,“ dodává.

Kromě toho, že známky budou mít podobu praktických samolepek, změní se i jejich označení. Zapomeňte na dosavadní číselné hodnoty jako například deset či sedmnáct korun, od včerejška je v prodeji první známka, která místo nich nese písmeno. Pro tentokrát je to „A“, ale záhy přibude písmeno „Z“ a písmeno „E“. První „áčko“ je určené pro dopisování v rámci České republiky, „éčko“ v rámci Evropy a „Z“ pro dopisy do zámoří.

Vstřícný krok

První zámořská známka má být k dostání od 16. května a má nést motivy Alfonse Muchy. „Z hlediska filatelie to neznamená nic,“ reagoval na novinky České pošty František Beneš z pražského Domu filatelie. „Jen běžným uživatelům se zvýší komfort. Zároveň si myslím, že se jedná o vstřícný krok. Pošty obecně na změnách hodnot známek vydělávaly, protože lidé si koupili známky v určitě hodnotě a po zdražení je už nemohli využít. Prostě si koupili službu, kterou už pošty nemusely vykonat. To se s novým označením písmeny nestane,“ říká s tím, že filatelisté budou sbírat známky stejně jako doposud.

Vymazal letitou historii nelze

A aby ne, starý typ známek rozhodně nekončí a Česká pošta se jejich zrušení vyloženě brání. „To je naprosto vyloučeno a není to běžné ani ve světě. Je naprosto nemyslitelné, že by Česká pošta vymazala letitou historii klasických známek,“ argumentuje Ivo Mravinac. Česká pošta přitom ještě chce rozšířit portfolio nabízených služeb. Plánuje vydat pohlednice, na kterých by byly známky už natištěné. Očekává se, že pro turisty se stanou větším lákadlem než obyčejné poštovní známky.

ROZHOVOR

Jaroslav Němeček: Pro Fifinku jsem poslal ženu


Dostali se na poštovní známky. Podle jejich autora, ilustrátora Jaroslava Němečka, je to optimistický začátek nové éry českého poštovnictví.

Co si myslíte o tom, že Česká pošta vydává první samolepicí známku právě s motivem čtyřlístkových postaviček?
Je to ten nejhezčí a nejrozumnější počin, který mohla udělat. Pan Janík, vedoucí známkové tvorby, za mnou přišel s návrhem, že by mohla být vytištěna Fifinka a že se tím zahájí nová éra známek s natištěným písmenem místo hodnoty. Ten nápad se mi docela líbil, protože když se změní hodnota, staré známky se nebudou muset vyhazovat.

Stanou se podle vašeho odhadu čtyřlístkové známky stejně ceněným sběratelským artiklem, jako je samotný komiks?
Známka se vydává společně s obálkou, které se říká obálka prvního dne. A to je velká vzácnost. Myslím si, že za čas to bude mít velkou cenu.

Vy sám už jste si známku s Fifinkou stačil koupit?
Ještě ne. Představte si, že jsem vyslal manželku, aby si stoupla do fronty a koupila mi jí. Ale samozřejmě, že jsem vznik známky sledoval od samotného začátku. Nicméně musím čestně říci, že jsem to sledovat skoro nemusel, protože české známky a jejich tisk jsou ve světě známé svojí precizností.