„Prvně uvařeným pivem si chceme s Hradečáky ťuknout příští rok na podzim. Ale záleží na tom, jak se lidé rozhodnou 
v referendu," říkají dva nadšenci Jakub Petera 
a Matěj Miro, které spolu svedla nejenom náhoda, ale také společné lásky. Ta 
k zlatavému moku 
a k Hradci Králové. I když 
u Matěje Mira to byla i jakási rodinná povinnost.

„Poprvé jsem o pivovaru začal uvažovat, když se mi do rukou dostala Právovárečná knížka od mé babičky," vzpomíná na prvotní impuls Matěj Miro, který pak dlouhá léta spojil svůj život s restaurací na hradeckém Velkém náměstí. 
A právě v jeho útrobách by měl nový pivovar „vyrůst". Tedy pokud s tím budou souhlasit Hradečáci, pro které oba pivovarníci ustanovili referendum. To skončí začátkem září.

„Dalším impulsem 
pro náš pivovarnický plán byla jakási naštvanost na to, že už se v Hradci na Velkém náměstí pivo nevaří. Řekli jsme si proto – Vraťme pivovar do míst, kam historicky patří. Vždyť na Velkém náměstí měl prakticky každý dům právovárečné právo," říká Matěj Miro.

Posvětí Hradečané pivovar?

Vrátit do Hradce jeden z klenotů, tedy pivovar na Velké náměstí. To je ambice dvou pivních nadšenců Matěje Mira a Jakuba Petery.

Kontury uvažované varny chmelového nápoje se začaly rýsovat na konci minulého roku. „Samotné nápady ohledně pivovaru se však zrodily asi před dvěma lety," říká Jakub Petera, jež sám přiznává, že ze začátku byl k celému projektu trošku skeptický: „Občas jsme si s Matějem vyměňovali své vize. Když přišel s pivovarem, moc jsem tomu nevěřil. Ale nakonec jsem rád, že má nevíra byla lichá."

Zpět ke kořenům

Oba nadšení pivovarníci, tedy zatím bez pivovaru, svorně přiznávají, že začátek jejich pivní mise byl tak trošku partyzánskou akcí.

„Začali jsme hledat na internetu a poptávat firmy abychom zjistili, kolik samotná technologie vůbec stojí. Také jsme stáli před otázkou, zda by nebylo lepší postavit pivovar na zelené louce. Všelijací radilové nám totiž stále tvrdili, že mít pivovar mimo město má záruku lepší logistiky či nalezení místa s tou nejkvalitnější vodou. Všem jsme však říkali, že buď na náměstí nebo nikde," říká Matěj Miro, který se v následujících krocích zachoval jako hrdý obyvatel Hradce.

„Jsem na své město pyšný. A byl bych rád, kdyby se ta zdravá pýcha vrátila všem našim obyvatelům. Proto jsem ani na vteřinu neváhal s tím, koho oslovit, aby nám náš sen pomohl splnit," dodává Matěj Miro, který tak o výrobu varny oslovil jednu z nejpovolanějších firem na světě - hradecké ZVU Strojírny.

„Od prvopočátku jsme chtěli, aby pivovar vyráběla hradecká firma. Oslovili jsme proto ZVU Strojírny.  Její vedení bylo z naší myšlenky nadšeno. Vždyť tato firma vyrábí pivovary pro celý svět, ale v Hradci nemají žádný," doplnil informace Matěj Miro s tím, že právě v hradecké strojírně vznikla i myšlenka nemít „pouze" malý pivovar, ale svým pivem oslovit další hradecké podniky.

„Vlastně to byla náhoda. Když jsme oslovili ZVU, tak firma přišla se zajímavou nabídkou – podporou realizace celého projektu formou výhodné nabídky již vyrobené varny. Ze strany ZVU je totiž také zájem mít možnost se prezentovat pivovarem přímo v Hradci Králové. Takto nabídnutá varna ale byla dvacetihektolitrová. Spočítali jsme naše prostory a zjistili jsme, že se nám vejde. Sice uděláme ležácké tanky jen na tři tisíce hektolitrů, ale budeme mít vždy možnost se rozšiřovat na těch deset tisíc, což je hranice nejnižší sazby spotřební daně," nastínil vznik velkorysého projektu Matěj Miro, který chce, aby pivo z velkonáměstského pivovaru bylo určené především pro Hradečáky.

„Tanky, ve kterých bude pivo zrát, budou mít 40 hektolitrů, ale tím, že máme 20 hektolitrovou varnu, tak musíme pro naplnění udělat dvě várky. Teď jsme se domluvili, že rozšíříme náš pivovar o nějaké 20 hektolitrové, kde by se daly vařit speciály.

Vox populi, vox dei

Zajímavostí celého projektu je, že se vlastně nemusí vůbec realizovat. O budoucnosti totiž rozhodnou sami lidé. „Řekli jsme si, že chceme dělat věci jinak. Pro lidi a s lidmi. I proto jsme uspořádali referendum, které skončí na konci prázdnin. V něm se lidé rozhodnou, zda dají našemu, i když vlastně i jejich, projektu šanci, či nikoli. Pokud řeknou ne, nezačneme," říká Jakub Petera, který by nerad Hradečáky postavil před hotovou věc.

„Nechceme jít cestou toho „klasického" modelu, kdy se investor rozhodne, management a marketing poručí výrobě a vaří se. Bez ohledu na přání zákazníka. Tomu chceme předejít jak referendem, tak následnými kroky, kdy si lidé rozhodnou o tom, jaké pivo budeme vařit," dodal Matěj Miro, jež však už dnes dobře ví, že se nové hradecké pivo bude muset prodávat i klasickou cestou, tedy mimo samotný pivovar.