Vedení hradecké radnice ustoupilo nátlaku obyvatel, kteří si rozdělení nepřáli. Novou studii trasy silnice jim zástupci města představili ve čtvrtek na veřejné schůzi, kterou sledovalo 240 lidí. Obchvat spojí letiště s hradeckou dálnicí
„Máme obrovskou radost. Je to řešení, které jsme prosazovali už řadu let. Konečně se zbavíme hluku ze silnice a naše domy nebudou trpět vibracemi, které způsobují přetížené kamiony. Na druhou stranu ale máme strach, jestli to nebyla jen varianta, aby nás umlčeli, a pak ji zase strčí do šuplíku,“ uvedla Soňa Blatníková z Občanského sdružení Pouchov pro život.

Severní obchvat města by měl ulehčit druhému městskému okruhu od tranzitní kamionové dopravy. Zároveň umožní napojit průmyslovou Skladištní oblast a také hradecké letiště na dálnici D11. Nová silnice první třídy by měla začínat u sjezdu z dálnice u křižovatky ČKD a poté povede souběžně s komunikací na Náchod.

„Pak se stočí doprava a mezi Plotišti a Předměřicemi, které překříží buď nadjezdem nebo tunelem, bude pokračovat na letiště. Ústit bude na silnici z Hradce do Třebechovic. Měla by vést málo obydlenými oblastmi, ale musí se vybavit protihlukovými opatřeními. Stavba ale nezačne dřív než za několik let,“ řekl náměstek primátora Boris Herman.

O návrhu nové trasy by měli v září rozhodovat hradečtí zastupitelé. Poté hodlá město začít vyjednávat se státními úřady. „Budeme muset přizpůsobit územní plán města. Ale protože jde o silnici první třídy tak s projektem už potom nebudeme mít nic společného,“ řekl náměstek.

Stavbu v hodnotě několika miliard korun však mohou stejně jako u hradecké dálnice D11 zkomplikovat výkupy půdy. Většina trasy vede pozemky soukromých majitelů.
„Je tam spousta neznámých, které mohou novou variantu zkomplikovat. Například zatím nevíme, jestli tak rušná silnice nenaruší řízení letového provozu v areálu letiště, který má rozdělit. Navíc půjde o delší a tím i dražší trasu. Doufáme, že stát dá přednost rychlejšímu projednání před zanedbatelnou úsporou,“ dodal Boris Herman.