Druhá, písemná část státních maturit začala v pondělí 30. května. Studenti, kteří úspěšně složili ústní část, se pustili do zdolávání písemných zkoušek. Na hradeckém biskupském gymnáziu začali studenti tvořit své texty od osmi hodin. Až do letošního roku byla písemná část jako první a teprve na jejím základě se přistupovalo k ústní části. Od letoška je nastaven obrácený a úplně přednastavený model „zkoušky dospělosti“.

„U nás na škole jsem s dosavadním průběhem maturitních zkoušek spokojen. Dá se říct, že naši studenti uspěli zatím u všech částí ústní zkoušky a podle toho, jak dopadla generálka, tak mám pocit, že vesměs zvládnou i písemnou část, která začíná dnes,“ podotklv pondělíředitel biskupského gymnázia Jiří Vojáček. Desítky studentů postávajících na chodbách gymnázia měly za sebou čerstvě písemnou část z nových maturit.

„Za téma své písemné práce jsem si zvolila tematický okruh s názvem: Zákoutí, kam se ráda vracím, což byl popis, který šlo za hodinu stihnout. Celkově jsme mohli vybírat z deseti nabízených okruhů. Na maturitách zatím neshledávám žádné silné negativní stránky,“ řekla studentka biskupského gymnázia Karolína Dytrichová.

Studenti jsou tedy poměrně spokojení, avšak jejich učitelé bývají v posuzování státních maturit kritičtější. Na biskupském gymnáziu jde letos k maturitám devadesát studentů. Studenti si vesměs volili ze dvou variant zkoušky tu méně obtížnou. „Státní maturity nám v zásadě přidělají práci a naopak za to získáme málo nových kvalit. Stručně lze říct, že školní maturita, která byla do letošního roku, měla výše nastavenou laťku, než jak je tomu od nynějška. Maturita v této formě, pokud se do budoucna nezmění, bude na naše studenty působit spíš demotivačně,“ přiblížil ředitel Vojáček.

Státní maturita v Česku mívala vždy dobrou úroveň a někteří kantoři tvrdí, že nová forma maturit s kvalitou zaostává za svoji „předchůdkyní“.

Do budoucna je však naděje, že vysoké školy začnou brát v potaz státní maturity, což by byl pro střední školy žádoucí a kýžený efekt. Rovněž se výhledově počítá s dorovnáním úrovně maturit napříč středními školami.