Nový obchoďák příliš nevoní například Renatě Pavlíkové ze sdružení Hradec žije. „Původně jsme chtěli iniciovat nějakou aktivitu, která by ukázala, že garáže mohou ožít i jinak, než jako nákupní galerie – například kulturou, jako je tomu v Pardubicích v Automatických mlýnech," vysvětluje svůj záměr. „Protože je investor rekonstrukce soukromý subjekt, obávali jsme se, že nebudeme mít moc šancí rozhodnutí o přestavbě zvrátit," dodává.

Hradecký unikát
„Novákovy garáže byly na svou dobu (1932) unikát. Nebyly však prvními v Hradci," říká Jan Falta, vedoucí památkového odboru města. Ty první nechal postavit rovněž Jaroslav Novák, průkopník automobilového průmyslu, už v roce 1914 (nacházely se mezi zimním stadionem a kasárnami). „Bylo tu stání pro čtrnáct aut, budova se však zbourala."

„O jiném využití neuvažujeme," potvrzuje i Jan Imramovský z Pražské správy nemovitostí, jež je investorem celé přestavby. V případě nové nákupní galerie vyvstává i otázka, zda  vůbec další obchody najdou ve městě odběratele. „Objekt je zavedený, každý Hradečák ho zná. Nebojíme se, že by obchody neměly své využití," tvrdí Imramovský.

Sdružení Hradec žije nakonec našlo alternativu. Místo předem prohraného boje se pustilo do prohlídky, kterou přímo v budově garáží vedl historik a dva architekti.

„Lidé si mohli objekt prohlédnout ještě v původním stavu," říká Pavlíková a naznačuje, že názor na využití budovy si už musí každý udělat sám…

Veronika Skřivanová