„Jde o velmi jednoduchý princip. Auto se přiblíží k přechodu, pomocí GPS signálu se přihlásí a na semaforu mu naskočí zelená," popisuje dopravně-technický náměstek podniku Vladimír Pejřil.

Na zkoušku se jako první spustí systém na semaforu na Pospíšilově ulici. „Hlavně v noci tam naše vozidla zastavují úplně zbytečně. Kvůli rozjíždění pak máme vyšší spotřebu, dělá to hluk, zvyšují se emise," vypočítá Vladimír Pejřil a dodává, že pokud se systém osvědčí, další semafory na přechodech budou následovat.

Inteligentní dopravní systém, o něž usilují společně Hradec a Pardubice z dotací Evropské unie, půjde ještě dál. Jeho realizace je v plánu v roce 2016 až 2017. Systém zajistí plynulou dopravu díky zavedení nových semaforů na křižovatkách. Ty budou reagovat na hustotu provozu a eliminovat kolony. „Systém má za úkol podpořit plynulost dopravy a zmenšit nehodovost. Bude také preferovat městskou hromadnou dopravu," říká náměstek primátora Jindřich Vedlich.

S novými semafory souvisí i zavedení kamerového systému, který zřejmě už tolik nepotěší řidiče. Bude totiž monitorovat jejich přestupky – změří rychlost auta a zároveň přečte poznávací značku. Dokáže také vozidlo zvážit, což se týká hlavně přetížených kamionů.

Dopravní podnik: Vyhrazené jízdní pruhy bychom uvítali

Hradec Králové - Dopravní podnik města o plynulejší průjezd Hradcem usiluje už léta. „Nový systém samozřejmě uvítáme. Jsme často terčem kritiky kvůli zpoždění, jenže pokud je někde kolona, naše vozy v ní musí stát stejně jako všechny ostatní," naznačuje vedoucí střediska městské dopravy Leo Sedláček.

„Byli bychom rádi i za vyhrazené pruhy. Je nám však jasné, že dokud není hotová silnice R35, do Hradce se valí tolik aut, že to není možné," pokračuje Sedláček.

Ilustrační foto.„Je to samozřejmě i otázka prostorových možností," doplňuje Vladimír Pejřil. Na vnějším okruhu by podle něho vyhrazené pruhy pro MHD  příliš reálné nebyly. Na vnitřním okruhu se o nich ale dá mluvit. „V úvahu by připadala třída ČSA, například u Adalu," říká Pejřil.

Podle náměstka primátora Jindřicha Vedlicha vyhrazené pruhy nelze do budoucna vyloučit. V současné době o nich však město neuvažuje. „Naší prioritou je zavedení inteligentního dopravního systému. Z hlediska financování  projektu jde o elektroniku, vyhrazené pruhy už by byly stavebním zásahem," vysvětluje náměstek.

Řidiči se bojí kolon

Jízdní pruhy speciálně vyhrazené pro vozy MHD fungují například v sousedních Pardubicích. Vedení města je zavedlo v loňském roce  na Sukově třídě kvůli rekonstrukci třídy Miru, zůstanou tu ale i po dokončení oprav. Záměr si pochvalují politici i dopravní podnik. Většina pardubických řidičů už ale podobné nadšení nesdílí. Obávají se totiž, že autobusy sice plynulý průjezd městem mít budou, na ostatní řidiče ale čekají o to větší kolony.