Jejich prosazení ale bude stejně obtížné, obě trasy totiž mají své odpůrce. Litomyšli se bude líbit původní trasa, která vede dál od města. Soukromý zemědělec Jan Vaňous, který původní trasu úspěšně napadl, zase preferovuje novou trasu blíž Litomyšli, jež míjí jeho pozemky.

Územní plán s původní trasou R35 v desetikilometrovém úseku kolem Litomyšle předloni zrušil správní soud. Učinil tak na popud Vaňouse, úředníci s ním totiž trasu, která vede přes jeho pozemky, vůbec neprojednali.

„Samozřejmě nám víc vyhovuje trasa, která kopíruje původní I/35. Naším cílem je, aby se R35 pokud možno vyhnula pozemkům pana Vaňouse,“ řekl právní zástupce zemědělce Vítězslav Dohnal.

„Chceme trasu dál od Litomyšle, jinak by se zabrzdil rozvoj města. Na jedné straně máme hektary půdy, kde se pěstují stromky, na druhé straně bychom byli omezeni rychlostní komunikací,“ řekl starosta Litomyšle Michal Kortyš.

Obě trasy nyní posoudí ministerstvo životního prostředí v takzvaném posudku EIA. Pardubický kraj doufá v jeho rychlou realizaci. Ministr dopravy Vít Bárta nedávno řekl, že stavba R35 jako severní alternativy k přetížené D1 je pro něj prioritou.

(kim, čtk)