Dost bylo řečí a odkladů, je potřeba konečně začít stavět. Shodly se na tom včera desítky politiků od ministrů až po starosty nejmenších obcí z východních Čech, kteří o věčně plánované a stále jen fiktivní dálnici R35 rokovali na konferenci v Pardubicích.

A podepsali společně se státním Ředitelstvím silnic a dálnic deklaraci s jasnými termíny výstavby. Všechny úseky už nyní rozestavěné silnice by se měly uvádět do provozu tak, aby se v roce 2016 řidiči mohli projet po dálnici z Hradce Králové do Olomouce.

„Už aby to bylo. Dopravní situace v našem městě je už opravdu neudržitelná,“ řekl starosta Vysokého Mýta Martin Krejza.

R35 by jako severní spojení Prahy s Moravou měla také ulehčit přetížené brněnské D1. Přípravu stavby R35 zdržovaly do února především spory o její trasu mezi Vysokým Mýtem a Mohelnicí. V Pardubicích předloni demonstrovali za zpěvu „Ktož jsú boží bojovníci“ odpůrci stavby z Orlickoústecka, převlečení za husity.

Konflikty však nadále trvají v úseku Hradec Králové – Turnov, kde ekologové odmítají plánovanou trasu napříč Českým rájem. Nejpozději do deseti let by měl čtyřpruh vést až z Liberce a R35 se tak stane nejdelší českou rychlostní silnicí.

„Nedávno jsme viděli, jak stála dálnice D1 kvůli hromadné havárii. Nejstarší česká dálnice už je skutečně přetížená a potřebuje náhradu. A to co nejrychleji,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.

Na závěr konference byla slavnostně spuštěna rovněž nová internetová stránka o R35, lidé ji najdou na adrese www.r35.eu.

Celkem zbývá postavit zhruba 190 kilometrů čtyřpruhu. S financováním by měly pomoci i fondy EU.

Bude to však dálnice, nebo rychlostní silnice?

Pravda je to druhé. Ovšem Ředitelství silnic a dálnic uvažuje o tom, že ty „lepší“ rychlostní silnice přeřadí do kategorie dálnic. R35 by mezi ně měla patřit.