První část konfliktů týkajících se plánované dálnice R35 z Hradce Králové na Olomouc je konečně za námi: je schválená její trasa.

„Plus minus dvě stě metrů doprava či doleva,“ jak připomíná pardubický hejtman Ivo Toman, který na zahájení výstavby tlačí nejvíc.

Moc dobře ví, proč ten dodatek říká. To nejtěžší silničáře a vyjednávače s majiteli pozemků totiž teprve čeká. Dostatečně odstrašujícím příkladem je 15 let trvající a stále nevyřešený boj silničářů s farmářkou Havránkovou, kvůli jejímuž poli musela být po provizorní okresce svedena těsně před Hradcem dálnice D11.

A nebo Jan Tikal, bývalý starosta Opatovic nad Labem, který si vzal do hlavy, že čtyřproud z Hradce do Pardubic bude zbytečný. Aby jeho stavbu zablokoval, koupil si v trase silnice políčko o rozloze většího obýváku.

V této perspektivě je rok 2016, kterým se politici holedbají jako termínem zprovoznění celé R35 z Hradce až do Olomouce, takřka šibeniční. Nehledě k tomu, že klíč od státní kasy může za dva roky už držet někdo jiný než ministr Řebíček, který R35 podporuje. Letos slíbil uvolnit na přípravu stavby prvních 50 až 100 milionů korun.

Pardubický kraj tváří v tvář obstrukcím dokonce tlačí na urychlené přijetí novely vyvlastňovacího zákona. Případně na přijetí speciální normy, která by umožnila aspoň nerušenou výstavbu R35.

„Pro kraj je výstavba R35 naprostou prioritou,“ vysvětluje Tomanův náměstek Roman Línek.

Bude opravdu hotovo v roce 2016?

Úsek R35 z Opatovic k Vysokému Mýtu se začne stavět snad už v roce 2010. Politici se k tomu zavážou na zítřejší konferenci.

Před dvěma lety táhli Pardubicemi za zpěvu „Ktož sú boží bojovníci“ odpůrci severní varianty R35.

Letos je v přípravách stavby pokročeno o kousek dál. Demonstranty v husitských kostýmech zítra vystřídají politici ve vyleštěných lakýrkách.
Na konferenci o R35 budou v kongresovém centru pardubické univerzity rokovat vedle krajských hejtmanů vládní ministři, poslanci, primátoři a starostové dotčených měst, projektanti, silničáři či bruselští úředníci.

Cíl je jasný. Dohodnout se na konkrétních termínech výstavby R35. První tři kilometry z D11 u Sedlic do Opatovic by měly být hotovy už příští rok na podzim, poslední úsek ze Starého Města do Mohelnice by se měl začít budovat nejpozději v roce 2016. Ale radši o dva roky dříve.
Vyplývá to z předběžné dohody, kterou Deník získal.

„Výsledkem konference bude podpis společné deklarace, která určí jasná pravidla, termíny pro výstavbu R35 a stanoví konkrétní kroky,“ uvedla za pořadatele konference Marta Šturmová.

Problémy R35

Studie Sudopu doporučila:
–změnit polohy některých dálničních křižovatek ( ochrana obyvatel) – dále analyzovat optimální trasy přivaděčů k R35, především spojnice Litomyšl
– Dlouhá Třebová (alternativní trasy u obce Přívrat) a Zámrsk – Choceň – Žamberk (návrh změny trasy kolem Českých Libchav) a zlepšit napojení Lanškrouna na R35 (zde je dokonce několik navrhovaných tras)

Slabiny schválené varianty
– Investičně i provozně nákladný Dětřichovský tunel (4,7 km)
– Úseky s nevyhovující kvalitou dopravy (velká hustota dopravy)
– Nedostatečné napojení města Lanškroun na R35 – neexistence náhradní objízdné trasy

Plánované přivaděče:
1. Z Vysokého Mýta kolem Chocně do Žamberka
2. Z Litomyšle k České Třebové a Ústí nad Orlicí
3. Z Opatova do Lanškrouna – už nyní se buduje obchvat Opatova
Boj začíná o trasu a podobu přivaděčů: postavit nové silnice, nebo modernizovat staré?

Jen úsek V. Mýto – M. Třebová bude stát 30 miliard korun