Když v únoru pardubické krajské zastupitelstvo definitivně potvrdilo tzv. jižní variantu R35, kopírující státovku kolem Svitav, bylo úleva znát i v Praze. Ministr Řebíček hned slíbil uvolnit ještě letos prvních 50 až 100 milionů na přípravu stavby.
Předtím hrozilo, že kvůli sporům o vedení dálnice mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou nebude nic.

To nejhorší však R35 teprve čeká: výkupy pozemků. Hrozba nových „farmářek Havránkových“ (ta už 15 let blokuje dostavbu D11 u Hradce) je varovným mementem.
Pardubický kraj kvůli tomu dokonce navrhl přijmout speciální zákon, který by umožnil R35 postavit bez problémů. První protestní petice se už objevila kvůli trase přivaděče k R35 v Dlouhoňovicích u Žamberka.

Zajímavosti o R35

Délka silnice I/35 je 333 km
• Uvažovaná délka R35: 269 km
– V provozu je 78 km u Olomouce a Liberce
– Ve výstavbě jsou 3 km navazující na D11 u Sedlic
• Zbývá dobudovat 191 km R35

• Na stávající silnici I/35 bylo v roce 2007 zaznamenáno celkem 1140 dopravních nehod, 7
úmrtí a 31 těžce zraněných

INTENZITA PROVOZU na průtazích měst ležících na I/35:
• Liberec 36 700 voz./den
• Turnov 16 400 voz./den
• Hradec Králové 31 000 voz./den
• Vysoké Mýto 18 800 voz. /den
• Litomyšl 21 400 voz./den
• Olomouc 39 300 voz./den
– Jedná se tedy o hodnoty vyšší než například na D2 z Brna do Bratislavy

Čím se liší dálnice od rychlostních silnic?

Východní Čechy - Komunikace R35, jak už název napovídá, bude podle přesné dikce „rychlostní silnicí“. Řidiči ale rozdíl od dálnice prakticky nepoznají. Dokonce se uvažuje o přejmenování modernějších silnic typu R v Česku na dálnice (D).


Shodné znaky dálnice (D) a rychlostní silnice (R):
- Směrové dělení (každý směr má minimálně dva pruhy)
- Všechny nájezdy a výjezdy jsou mimoúrovňové
- Maximální rychlost 130 km/h


Rozdílné znaky dálnice (D) a rychlostní silnice (R)
- R mají oproti D skromnější prostorové uspořádání, tj. jsou užší (D jsou obecně např. 27,5 m široké, R 25,5 m). Je to na úkor šířky krajnice a středního dělicího pásu. Některé dříve postavené R mají také užší jízdní pruh (3,5 m místo 3,75 m)
- R může mít větší podélný sklon, tj. větší stoupání a klesání (max. o 0,5 %)
- R mají nižší nároky na poloměry křižovatkových větví
- Jelikož se vykupuje menší prostor pozemků, zemní práce nejsou tak objemné atd., může být výstavba R levnější než D
- U řady starších R se lze setkat například s chybějícími či zkrácenými odbočovacími a připojovacími pruhy, ostřejšimi zatáčkami nebo dokonce s autobusovými zastávkami přímo v hlavní trase
Zdroj: www.ceskedalnice.cz