Začátkem týdne se navíc objevila údajná hrozba české pobočky teroristické organizace Frakce Rudé armády (RAF). Ta vyhrožuje výbuchy, vraždami a násilím, v případě, že bude v České republice americký radar postaven.

„To jsou určitě nějací fanatici nebo radikálové, RAF si ještě pamatuji z minulosti jako mladý kluk. Podle mě to může být jen výplod choroboplodného mozku. Na druhou stranu je to důkaz, že nebezpečí ze strany teroristů tady je, což je i jeden z důvodů, proč by tady ten radar měl být,“ říká hradecký primátor Otakar Divíšek.

Část občanů naopak tato hrozba jen utvrdila v jejich negativním stanovisku na umístění radaru.

„S umístěním radaru nesouhlasím. Hlavně ze strachu z možného ohrožení naší země. Vadili by mně i cizí vojáci na našem území, obzvlášť Američani. Myslím, že radar nebezpečí spíše přitáhne,“ říká 33letá Kateřina Jarkovská. Také dvaadvacetiletý Zdeněk Eliáš s umístěním radaru nesouhlasí. „Podle mě se s postavením radaru potenciální nebezpečí naopak zvýší. Radarová základna je vždy tím prvním cílem, na který by se zaútočilo, a je už jedno odkud. Ani ruské vojáky bych tady neviděl moc rád, už s nimi máme špatné zkušenosti,“ řekl Zdeněk Eliáš.

Pokud i vy chcete vyjádřit svůj názor na americkou základnu, zúčastněte se diskuze, kterou připravuje Hradecký deník na 19. listopadu!

 

 

MALÁ OCHUTNÁVKA

- OTÁZKY A ODPOVĚDI Z LIBERECKÉHO ON-LINE ROZHOVORU S TOMÁŠEM KLVAŇOU

 

Otázka:
Jaké je stanovisko vlády k posudku, který připravili Jiří Šebesta a Zbyněk Raida z Ústavu radiotechniky na Vysokém učení technickém v Brně ke Studii vojenských hygieniků, která skončila závěrem, že radar v Brdech nemůže údajně ohrozit zdraví obyvatel?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 12:18)
Podrobnější expertní stanovisko vydáme během dneška. Jde o nedorozumění. Oni nám vyčítají, že z veřejných údajů v tom předběžném posouzení nelze vypočítat vliv radaru na zdraví, což je pravda a já sám jsem to už mnohokrát říkal. Část vstupních dat je v režimu utajení a vliv radaru tak může spočítat jen expert s bezpečnostní prověrkou. Proto také toto předběžné stanovisko skupina vědců ověřovala prostřednictvím vlastních měření na atolu Kwajalein a tato měření prokázala, že teoretické závěry předběžného posouzení byly ještě příliš konzervativní, a že radar by do českých hygienických norem vešel s ještě větší rezervou, než jsme předpokládali. To ale také pro nás je jen další předběžný závěr. Finální garance bezpečnosti radaru by byla dána poté, co by byl radar převezen do Brd, a tam by byl testován jeho vliv. Rádi na tato měření oba pány pozveme. Teprve až by se ukázalo, že vše je opravdu v souladu s českými normami, vydala by vláda povolení k provozu. Pokud se týká výtek brněnského posudku k metodologii, nemůžeme je přijmout, neboť náš tým postupoval podle zákona - metodologie schválené nařízeními vlády. A pokud se týká nepřesností, které v předběžném posouzení vznikly přepisem z jednoho softwaru do jiného, to jsme opravili již před mnoha týdny. Opravené verze již týdny visí na všech našich webech.
Otázka:
Proč se USA obává tzv. šílených teroristů z řad obyvatel jiných národů, zvl. islámských, a nikoli šílenců z řad vlastních obyvatel, či příslušníků severoatlantiské civilizace, když vraždy spolužáků, spolupracovníků či zcela náhodných přítomných jsou v USA a v Evropě běžné (viz. vraždy ve školách, úřadech…).
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 12:05)
Podléháte optice médií. Spojené státy jsou národem o 300 milionech občanů. To, že se o něčem v novinách píše, ještě neznamená, že se to běžně děje. Dám vám příklad - žil jsem v USA osm let na nejrůznějších místech a neslyšel jsem jediný výstřel. To je jako kdyby nějaký Západoevropan říkal po tomto víkendu o Česku, že je třeba se mu vyhnout, protože je tam silná skupina neofašistů. Co je v médiích, není reprezentativní. K Vaší otázce - zmanipulovaný středoškolák nebo magor z Montany může občas někoho zastřelit či něco vyhodit do povětří. Islamistický extrémista a člen Al-Káidy usiluje o co nejvštší škodu - chce Velkému Satanu uštědřit co největší ránu. Kdyby měl atomovou bombu, tak ji v Londýně nebo New Yorku detonuje. Ten rozdíl cítíte, že?

Otázka:
S Vaší odpovědí zásadně nesouhlasím! Odmítám, aby moji bezpečnost řešil Washington, jak uvádíte. Jsem občanem této republiky, nechci být v područí světového četníka, který ve své podstatě zavinil nespočet lokálních válek!
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:58)
Tady se náš názor liší. Dovolte mi ale Vás upozornit na skutečnost, že Spojené státy garantují naši bezpečnost, je to nejsilnější stát v rámci NATO a právě díky NATO jsme dnes nejlépe zabezpečeni - bezpečnější jsme nikdy v historii nebyli.

Otázka:
Jaké jsou základní rozdíly mezi radarem GBR na Kwajaleinu a radarem EBR, který má být postaven v Brdech?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:56)
Je to ten samý radar. Na testovacím Reaganově středisku na Kwajaleinu se mu říká XBR (X-Band Radar - radar vysílající v pásmu X) a v Brdech by se mu říkalo asi EBR (European-based Radar - radar situovaný v Evropě). Předběžně se počítá s tím, že zde v Evropě by měl radar v sobě méně aktivních článků a vylepšený software, byl tedy méně výkonný a měl slabší dosah.

Otázka:
Jak se díváte na stanovisko ČSSD, které vlastně k tomu aby radar přijalo žádá také zcela jasné ohrožení v podobě raket s Iránu. Neměl by být radar spíš prevencí?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:52)
Ale vždyť celý systém má především preventivní charakter! Má odradit nestabilní režimy na Středním Východě a teroristy od snahy získat balistické technologie a jaderné zbraně. Jinak mě ale toto stanovisko Jiřího Paroubka osobně těší, protože má v sobě racionalitu a připouští potřebnost systému za jistých podmínek. Rád se mu pokusím vysvětlit, pokud o to bude stát, že čekat na to, až bude mít Írán raketu dlouhého doletu nebo mezikontinentální raketu, může být pozdě. Pro ilustraci - když všechno dobře půjde, tento evropský pilíř protiraketové obrany bude funkční v roce 2013.
Otázka:
Výkon radaru má být přes 500 Mega Watt ERP, v impulzním režimu dvojnásobek, což je 1000 krát více než kritizovaný vysílač na Žižkově. Dle aktuální ionosféry bude proladovat v šorokém kmitočtu, tzn. rozsah 100 km. Z toho vyplynou i pernamentní poruchy bezdrátového internetu, vysílaček, mobilů a dokonce i aut s dálkovým ovládáním, tzn. porušení Ženevských regulativů a léta pečlivě plánovitě přidělovaných kmitočtů. Co Vy na to?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:46)
Data, která uvádíte, jsou nesmyslná a chybná. Američané budou muset zaručit na základě principu elektromagnetické kompatibility, že k žádnému takovému rušení nedojde. Dostali od nás potřebné údaje a pracují na tom, aby skutečně k žádným technickým komplikacím nedošlo.

Otázka:
V jaké míře ovlivní radar ve středu Evropy ekonomiku, tzn. boj o čínské (1/6 světové spotřeby)a ruské trhy?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:43)
V žádné. Nulový vliv.

Otázka:
Radar již funguje jako plovoucí zařízení, tedy jako mobilní obrana, která je efektivnější. Proč USA umisťuje rad do středu Evropy a ne např. do Indického oceánu či Atlantiku?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:42)
Doporučuji Vám navštívit naše stránky www.protiraketam.cz kde je celý komplikovaný globální systém protiraketové obrany vysvětlen. Ten systém zahruje senzory na satelitech, radary na moři i pevnině, antirakety v silech, na lodích a na mobilních nosičích. Je to komplikovaná věc, téměř zázrak vědy a techniky, a měli bychom být hrdí, že se na něm můžeme podílet. Antirakety v Polsku a náš radar by sloužili k ničení raket ze Středního Východu v jejich střední fázi letu a proto musí tento pilíř být někde ve střední Evropě.

Otázka:
Dobrý den jsem trochu znepokojen z vyjádření amerického ministra obrany Roberta Gatese, že by u radaru mohli sloužit také ruští vojáci. Nevidím přitom jediný důvod proč by se do naší země měli vracet. Je možnost podobným věcem zabránit?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:37)
Kdyby to byla pravda, taky bych byl taky znepokojen. Nepříliš jasný Gatesův výrok byl ale novináři dál zkreslen. Nejde o stálou přítomnost a nejde o vojáky. Maximálně by šlo o krátkodobé návštěvy inspektorů, které bychom my - ne Američani! - umožnili až po dohodě s Ruskem a Rusko by zároveň muselo umožnit českým inspektorům návštěvy obdobných instalací v Rusku. Jde o to smést se stolu všechny ruské záminky ke kritice a ony to opravdu jsou záminky, protože ve skutečnosti ani Rusové sami nevěří vlastní propagandě. Ten systém nenaruší strategickou rovnováhu v Evropě a nepovede k "závodům ve zbrojení", to Vám garantuji.

Otázka:
Dobrý den, rád bych se zeptal na to, jaká pravidla budou platit pro americké vojáky umístěné na radarové základně. Slyšel jsem totiž, že pokud se dopustí například trestného činu nebudou souzeni českými soudy ,ale budou spadat pod americkou jurisdikci. Co je na tom pravdy?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:32)
O tom se právě vedou jednání, která se ještě povedou několik měsíců. V konečném důsledku bude záležet na nás, jaký režim Američanům umožníme. Omlouvám se, že nemohu být jasnější, ale to bych už vyzradil naši vyjednávací taktiku, což by nám mohlo uškodit.

Otázka:
Zásadně nesouhlasím s americkým radarem v ČR. Myslím si, že to pro ČR znamená zvýšení bezpečnostních rizik. Reflektuje vláda také tento úhel pohledu a kdo zaplatí případná zvýšená bezpečnostní opatření? Kolik nám bude USA za umístění radaru platit?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:27)
Radar by u nás žádné zvýšené bezpečnostní riziko nepřinesl. Tyto instalace patří na celém světě k nejlépe chráněným a i u nás by se na jeho obraně podílely naše ozbrojené složky a v případech krizí také alianční síly.

Otázka:
Není podezřelá velikost výdajů USA - destinásobek - oproti ostatním státům NATO, když např. Francie, Velká Británie, Rusko, Čína atd. dávají o řád méně, Írák např. o 100 násobek méně (Rozdíl 2 řádů)?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:25)
Máte asi na mysli výdaje na obranu a armádu. Spojené státy dávají každoročně víc než zbytek světa dohromady. Proč by to mělo být podezřelé? Spojené státy v podstatě garantují bezpečnost a stabilitu značné části Západu prostřednictvím článku 5 Washingtonské smlouvy o NATO. Zároveň jsou prvním terčem všech fanatiků. Jen velká vojenská převaha garantuje jejich i naši bezpečnost, naši svobodu a demokracii. Přál bych si, aby Evropa dělala víc? Ano, ale Evropa se zatím jenom pohodlně veze. Za posledních 60 let si zvykla, že všechny problémy za ni řeší Washington.

Otázka:
Dobrý den, nemyslíte si že jsme z historického hlediska de facto Spojeným státům něco dlužni? Již několikrát nás podrželi ve chvílích, kdy to náš stát nejvíce potřeboval, proto bychom jim v takovéto věci měli vyhovět.Souhlasíte?
Odpověď: (Odpověď vložena: včera 11:18)
Václav Havel si myslí něco podobného - že je to naše morální povinnnost. Jeho i Vašeho názoru si vážím, ale můj je poněkud odlišný. Spojeným států nic nedlužíme, ač nám v minulosti několikrát pomohly. Zahraniční a bezpečnostní politika je však v tomto ohledu nesentimentální. Jde především o náš národní a bezpečnostní zájem - protiraketová obrana bude chránit nás a většinu Evropy a to, že tu budou - doufejme - Američané posílí naši politickou stabilitu. V tomto ohledu se náš zájem plně překrývá s národním a bezpečnostním zájmem USA. Proto věřím, že se nakonec s Američany dohodneme, a že smlouvy většina zákonodárců z tohoto pohledu schválí.