V dubnu začne přestavba hradecké křižovatky Mileta. Přípravné stavební práce odstartují už v březnu a s nimi i dopravní omezení. V první etapě rekonstrukce bude průjezd křižovatkou možný pouze jedním, vnějším jízdním pásem. Uzavřena bude také část Hradecké ulice, která Miletu spojuje s vnitřním hradeckým okruhem v úseku po ulici Akademika Heyrovského. Hradecká radnice o tom informovala v tiskové zprávě.

Jedna z nejfrekventovanějších křižovatek ve městě se bude rekonstruovat ve třech etapách. Průjezd křižovatkou bude omezený vždy podle průběhu stavebních prací. Ty potrvají do konce roku 2026 a vyjdou na více než 634 milionů korun včetně DPH. Rekonstrukce je společnou investicí Ředitelství silnic a dálnic ČR, města Hradec Králové a Královéhradeckého kraje. Podíl města na této investici je téměř 227 milionů korun.

Vizualizace hradecké křižovatky Mileta.
Mileta i zdvoukolejnění. Hradec chce v roce 2024 investovat téměř půl miliardy

Po dokončení prací vzniknou tři nové odlehčovací bypassy pro přímé odbočení doprava, nové zastávky MHD, pod křižovatkou povedou podchody pro chodce a cyklisty. Podchody podle města chodcům nabídnou bezkolizní propojení mezi Moravským Předměstím a centrem Hradce a výrazně tím zvýší i propustnost křižovatky pro automobilovou dopravu.

Příprava rekonstrukce Milety začala koncem listopadu kácením stromů:

Zdroj: Deník/Jana Kotalová

„Jedná se o velice komplikovanou stavbu, která má zajistit mimoúrovňové, bezpečné řešení chodcům i cyklistům. Velice podstatné je také zvýšení kapacity této křižovatky, která slouží vedle tranzitní dopravy především nejhustěji osídlené části Královéhradeckého kraje, tedy Moravskému Předměstí či Benešově třídě. Tomu odpovídá význam tohoto dopravního uzlu, kterým projíždí také sanitky záchranné služby či pacienti a návštěvy hradecké fakultní nemocnice,“ uvedla v tiskové zprávě hradecká primátorka Pavlína Springerová.

Architekti navrhují vytvořit v historickém jádru sdílenou zónu s rovnocennými podmínkami pro chodce, cyklisty a řidiče.
Hradec využije novinku v dopravě. Historické centrum budou chodci sdílet s auty

Vlastní rekonstrukce bude primátorky znamenat velké dopravní komplikace pro hradecké i mimohradecké řidiče. „Proto je chci poprosit o trpělivost, dodržování pokynů a doporučení během této stavby a předem jim poděkovat za pochopení. Realizací tohoto projektu se Hradec dočká významné dopravní úlevy, na kterou už léta čeká mnoho Hradečanů,“ podotýká Springerová.

Přípravné práce začnou v březnu vybudováním přejíždějících míst, která na druhém městském okruhu svedou dopravu obousměrně do vnějšího dvoupruhu. Také se v březnu odstraní trolejové vedení a dojde i na další nezbytné úpravy pro výstavbu I. etapy.

„V rámci první etapy rekonstrukce Milety dojde k uzavření Hradecké ulice a panelového příjezdu od Benešovy třídy včetně úseku kolem výjezdového střediska zdravotnické záchranné služby. Stavba v této etapě počítá s přeložkami inženýrských sítí, vrtáním pilot pro podchody, přípravou nového trakčního vedení pro trolejbusy, postaví se vlastní podchody, konkrétně podchod na Hradecké ulici a polovina podchodů pod Sokolskou ulicí, důležité budou také práce na odvodnění a realizaci zpevněných povrchů,“ uvedl Lukáš Řádek, náměstek hradecké primátorky odpovědný za městské investice a rozvoj.

Hradecká fakultní nemocnice musí kromě sanitek, zásobovacích vozů a aut zaměstnanců zvládnout nápor pacientů z celého kraje. To se dlouhodobě nedaří.
Parkování v hradecké nemocnici? Místo hledejte na sídlišti nebo jeďte autobusem

Podle Řádka by první etapa rekonstrukce měla skončit do konce dubna roku 2025.

Tranzitní doprava bude kvůli omezením v místě křižovatky na hradeckém silničním okruhu maximálně vedena mimo Hradec. Řidiči budou prostřednictvím dopravního značení, případně směrových tabulí pro vyznačení objížďky, upozorněni již na příjezdových cestách o trasách, po kterých bude možné se omezenému místu vyhnout.

Projekt proměny Milety počítá v dalších etapách také s vybudováním další křižovatky, takzvané malé Milety, která nahradí stávající napojení fakultní nemocnice a výjezd z Benešovy třídy. To nakonec přinese lepší příjezd k nemocnici a otevře důstojné a kapacitně odpovídající vyústění Benešovy třídy, na které tento městský bulvár čeká dlouhá desetiletí.

S využitím tiskové zprávy

Mohlo by vás zajímat: Páteční špička v Hradci. Napjaté nervy i otáčení na kruhovém objezdu

Zdroj: Stanislav Ďoubal