Nedostatek řidičů a jejich vyšší věk trápí Dopravní podnik města Hradce Králové.

Osmdesáti procentům z 240 řidičů je totiž už přes čtyřicet let, mladší se do řízení autobusů příliš nehrnou a nemá je tedy kdo nahrazovat. Toho, že se mladí nehrnou, však využívají ti, kteří kvůli svému vyššímu věku neseženou práci jinde. Podobně jako téměř padesátiletý muž, který si však nepřál zveřejnit své jméno. „Bez práce jsem byl takřka rok a půl. Ve svém původním oboru jsem totiž nemohl nic sehnat. V tu dobu byla velmi vysoká nezaměstnanost. A co si budeme povídat, o lidi v mém věku moc zájem není," řekl Deníku muž, kterého v době, kdy už pomalinku házel pomyslnou flintu do žita, zaujal inzerát hradeckého Dopravního podniku. „Když jsem si ho přečetl, neváhal jsem ani minutu a přihlásil se. Hodně mi pomohl i pracovní úřad," dodal.

Najít si ve vyšším věku zaměstnání, je čím dál obtížnější. Své o tom ví i téměř padesátiletý muž, který na pracovním úřadu strávil půl druhého roku. Pak objevil inzerát hradeckého Dopravního podniku.

„Oslovila mě jak stálost, tak i určitá jistota. Tu spatřuji v tom, že když se nestane nic mimořádného, mohl bych tu zůstat až do důchodu," řekl Deníku muž, který v nabídce městské společnosti spatřoval i přidanou hodnotu spočívající ve zvýšení kvalifikace. „Dopravní podnik mi umožnil dodělat si řidičská oprávnění, která jsem do té doby nepotřeboval. V tom mi velmi pomohl i pracovní úřad," doplnil současný řidič, kterému dopravní podnik pomohl i se získáním profesního průkazu.

„A ať to dopadne jakkoliv, mám díky tomu zase lepší vyhlídky v případě, že bych si musel hledat jinou práci. Tu současnou však rozhodně měnit nehodlám," dodal muž s tím, že práce řidiče dopravního podniku je velmi složitá, ale peníze by za ni mohly být lepší. „Pokud si chce člověk vydělat nadstandard, musí si brát více směn. Za normální pracovní dobu to žádný zázrak není. Na druhou stranu vím, že to nejsou špatné peníze a někteří lidé berou o mnoho méně. Velkou výhodou pak je, že peníze na účet stále chodí. To se v některých soukromých firmách nestává," dodal.

Chybí 10 tisíc autobusáků. Zbylí zvažují stávku

Praha - Řidiči autobusů vycenili na vládu a kraje zuby. Jestliže do dvou měsíců nezačnou intenzivně řešit výši platů řidičů, mohou se dočkat stávky. Její přípravu včera odsouhlasilo předsednictvo Odborového svazu dopravy. „Čekáme, jaká bude reakce, ale dáváme jim prostor dva měsíce. Stávka by mohla být zahájena v srpnu, nejpozději v září, ale byli bychom mnohem raději, kdyby šlo o dialog," řekl šéf odborářů Luboš Pomajbík.

Řidiči už nechtějí trávit za volantem 300 hodin měsíčně za základní mzdu 70 až 85 korun na hodinu. Podle jejich představ by měli dostat alespoň 100 korun na hodinu.

Mzdy řidičů podle Pomajbíka stagnují už od roku 2008 a v některých případech se dokonce i nominálně snížily. I to je důvod, proč řada řidičů odchází. Pomajbík s odvoláním na sdružení ČESMAD uvedl, že nyní v Česku chybí až deset tisíc řidičů autobusů.

Mluvčí ČESMAD Martin Felix potvrdil, že situace v oboru se zhoršuje, nicméně chybějící řidiči nejsou česká specialita, ale je to celoevropský problém. Například v sousedním Německu chybí sto tisíc řidičů.

Možnosti tu podle Felixe přitom jsou. Především by se mohl zjednodušit přístup Ukrajinců na pracovní trh.

Veřejnou autobusovou dopravu v současné době zajišťuje zhruba jedenáct tisíc řidičů. Jejich požadavky již na začátku loňského prosince podpořil šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek a rovněž premiér Bohuslav Sobotka (oba ČSSD). „Za šest měsíců se problém nevyřešil," postěžoval si odborářský boss Luboš Pomajbík.

Ten upozornil, že v současné době firmy zaměstnávají až 20 procent řidičů v důchodovém věku. Mladí lidé pak odcházejí z oboru do nově vznikajících provozů, které nabízejí přinejmenším podobné platové podmínky.

Řidiči.

Hraní v orchestru vyměnila za řízení trolejbusu

Marie Brunerová.Česká republika, Teplice - Když na teplické Benešovo náměstí 
s 15metrovým trolejbusem přijíždí drobná usměvavá paní a cestujícím začne prodávat jízdenky, asi málokdo by hádal, že ho právě odbavila violoncellistka a klavíristka Marie Brunerová. Žena původem z Ukrajiny, která tam hrávala v symfonickém orchestru.

„Našla jsem si tu manžela, v roce 1986 se nám narodila holčička a už jsem tu zůstala. I když mi často volali, abych se vrátila hrát, já chtěla být tady. Chvíli jsme bydleli v Praze, ale pak jsem se vrátila do Teplic, kde to mám ráda," vypráví paní Marie. „V Československu už tehdy nebyla v mém oboru práce, klavíristku ani violoncellistku tu nehledali, ale já musela uživit holčičku, tak jsem prošla vším možným od administrativní práce ve skladu potravin až po masnu," vzpomíná paní Brunerová. „Vždycky jsem ale měla hrozně ráda trolejbusy, ten zvuk, když jely kolem… líbily se mi. Řízení mě vždycky bavilo, autoškolu na náklaďák jsem dělala ještě na vétřiesce, to byl zážitek," popisuje své řidičské začátky.

V roce 1998 složila zkoušky na trolejbus a v roce 2000 k tomu přidala i oprávnění na autobus. „Mojí láskou jsou ale pořád trolejbusy. Teď mám ty velké, patnáctimetrové a je to krásné svezení," podotýká paní Marie. Ani hudba jí prý nechybí. „Já si za tím volantem notuji a zpívám, nebojte se," usmívá se. V teplické MHD, kterou provozuje největší tuzemský autobusový dopravce Arriva, není rozhodně jedinou zástupkyní něžného pohlaví. V Teplicích nyní řídí 15 procent žen, což je vysoko nad průměrem. V celém Česku má dopravce 69 řidiček a dalších 14 žen je v autoškolách. I náborové kampaně jsou teď cíleny hlavně na ženy, jsou opatrnější a často flexibilnější než muži.   (jk, ok)