Jak se vlastně jejich robot pohybuje? „Má dva světelné senzory, které hlídají barvu podkladu," vysvětluje Petr Dočekal, student hradeckého gymnázia Boženy Němcové. Ač šestičlenná skupina nemá oficiálního šéfa, po setkání je skoro jisté, že právě on je důležitým hybatelem dění.

„Petr se angažuje asi nejvíc," přikývne jeho kolegyně Barbora Kovářová.

V pátek měl tým jakési soustředění. V jeho pracovně byli čtyři členové kolektivu, dva chyběli. „Je nám od dvanácti do šestnácti let," říká Jakub Kmošek, student střední školy v Hradební ulici. Zbytek čtveřice, která je v pátek „v práci", chodí na gymnázium Boženy Němcové.

Co vlastně jejich výtvor zvládá a má umět? Robot jezdí po stole, který je stejný pro všechny soutěžící. A plní na něm zadání, jež vychází z předem daného tématu klání – tentokrát jím je řešení problémů seniorů.

Stůl dostali soutěžící v září, od té doby zvládli Hradečáci postoupit z regionálního kola v Praze i ze středoevropského semifinále v Žiaru nad Hronom. „V Praze jsme celkově vyhráli, na Slovensku jsme byli druzí," prozrazuje Petr Dočekal. Samozřejmě  – a poprávu – hrdě.

Robot zvládá rozličné činnosti: dlouhým ramenem dokáže zapnout a vypnout sporák, spustit videohovor, přepravit květiny či přesunout židli, kterou je nutné opravit. Možná nejakčnější chvilkou je pobízení psa, který má seniorovi zvednout předmět spadlý na zem. Všechny náležitosti jsou z Lega.

„Na předvedení máme přesně dvě a půl minuty," vysvětluje další členka týmu Marie Hanušová.

Robot má dvě kola, rameno, tři motorky, jednu řídicí jednotku, baterie. Co však nemá, je jméno…

„Kdyby je měl, pak by bylo těžší ho rozkládat," usmívá se Barbora Kovářová.

Pět částí klání robotů z Lega

1. Při hlavní plní robot úkoly na stole (Robot Game), tentokrát je téma řešení problémů seniorů.
2. Na stejné téma je i teoretický výzkum, členové musí vypracovat práci, kterou prezentují.
3. Zkouška týmové spolupráce.
4. Čtvrtým zadáním je takzvaný Robot Design. Zjednodušeně jde o to, aby tým svému stroji perfektně rozuměl.
5. Poslední částí je zvládnutí nečekaného zadání a programování robota na něj.