Je jich třináct. Měst, ve kterých jezdí autobusy s klacky, tedy trolejbusy.

„Právě Hradec Králové se může chlubit nejmodernějším trolejbusovým vozovým parkem se stoprocentní nízkopodlažností, kterým se ročně sveze přes jedenáct milionů cestujících," upozorňuje mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

Pětašedesáté výročí připomene místní dopravní podnik na akci, která se koná v sobotu na terminálu hromadné dopravy.

Trolejbusy v Hradci
• Počet trolejbusů: 35, všechny nízkopodlažní.
• Průměrné stáří: 3 roky
• Počet linek: 5
• Délka linek: 36 km
• Délka trolejového vedení: 26,1 km
• Počet ujetých kilometrů: 1,75 milonu
• Počet cestujících (za rok 2013): 11,2 milionu
• Počet řidičů: 77

Místo tramvají

Městskou hromadnou dopravu zajišťovaly ve městě pod Bílou věží od roku 1928 autobusy Autodrah města Hradce Králové.

Předválečné záměry s výstavbou elektrické dráhy pro tramvaje se nerealizovaly a projekt trolejbusových tratí vznikl až v roce 1947.

„V roce 1948 začala výstavba trolejbusových tratí a 
2. května 1949 zahájila se dvěma vozy v půlhodinovém intervalu provoz linka č. 2. Jezdila od hlavního nádraží přes Korunu dnešní Gočárovou třídou přes Ulrichovo náměstí na Pražský most a do Mostecké ulice, dále k Fortně, přes Moravský most a po Brněnské na Nový Hradec Králové," popisuje trolejbusové začátky ředitel dopravního podniku Miroslav Kulich.

Ještě v témže roce, a to 28. října, byla uvedena do provozu i linka č. 0 na Slezské Předměstí.

Vozový park tehdy tvořily čtyři trolejbusy Vetra – ČKD. Výstavba nové vozovny v roce 1951 umožnila další rozvoj trolejbusové dopravy a síť se postupně rozšiřovala. O rok později byla uvedena do provozu trať Komenského ulicí a kolem krajského soudu, čímž vznikl uzavřený okruh okolo starého města, dále vznikly trati vedené do Kuklen a Plačic (1952), Malšovic (1958) a na Slezské Předměstí – sídliště Sever (1965).

Ústup trolejbusů

V 1964 trolejbusový provoz zabezpečoval devíti linkami celé dvě třetiny dopravní zátěže města a dopravil 16,3 milionu cestujících.

Ale později přišla změna. Rekonstrukce Gočárovy třídy měla za následek nejdříve dočasné a následně rozhodnutím města i trvalé zastavení trolejbusového provozu a trolejbusy se sem vrátily skoro až za třicet let.

Pod vlivem odklonu od trolejbusové dopravy v ČSR i v Hradci Králové postupovala náhrada trolejbusových linek autobusy.

Další otočka v myšlení (ve prospěch trolejbusů) přišla 
v osmdesátých letech. A její relizace trvala do začátku let devadesátých.

V letech 2011 – 2013 se uskutečnila největší obměna trolejbusů v historii. Dopravní podnik získal třicet jedna nejmodernějších vozů z dílny plzeňské Škody Electric.

„Nejenže dopravní podnik slaví výročí trolejbusové dopravy, ale i její perspektivu. Doba, kdy tuto trakci nahradí jiná ekonomická a ekologická doprava, je ještě mnoho let před námi, ať už to budou elektrobusy či vodíkové pohony," míní ředitel Kulich.

Oslavy ozdobí i historické vozy

Ilustrační fotografie.Hradec Králové - Trolejbusové výročí si žádá oslavu. A dopravní podnik se podle toho zachová. Akce se koná v sobotu od devíti do třinácti hodin v prostorách terminálu hromadné dopravy.

„Můžeme přislíbit oblíbené bezplatné vyhlídkové jízdy historickými vozy. Jedním z nich bude i legendární robustní trolejbus Tatra T 400/III, který v letech 1953 až 1970 pamětníci mohli potkat jako nejtypičtější trolejbus v pražských ulicích (vůz bude zapůjčen z tamního Muzea MHD)," přibližuje vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna. „Druhým a třetím trolejbusem bude Škoda 9Tr28HT a Škoda 14Tr08/6 – oba z DP města Pardubic a čtvrtým vozem pak hradecký vůz – Škoda 15Tr02/6, který veřejnost zná z mikulášských jízd."

Vedle toho budou připraveny i současné vozy. Návštěvníky čeká ukázka zázemí terminálu a zájemci budou mít také možnost nahlédnout do pracoviště dispečerů.

Pro děti bude nachystán například populární hradecký vláček.