VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rok řidiče: 15 hodin v zácpách

Hradec Králové - Řidiči v Praze stráví za rok v kolonách jeden den. Hradečtí řidiči „jen“ 15 hodin.

12.2.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Pokud jede člověk na dovolenou autem, počítá s tím, že za volantem nějakou tu hodinu stráví. Například cesta z Hradce Králové do Čechy oblíbené chorvatské riviéry Dubrovník trvá průměrnému řidiči patnáct hodin. Když se pak vrátí do východočeské metropole v době dopravní špičky a vidí před sebou kolonu, mnohdy utrousí: „To je zas na půl dne.“

Podle americké společnosti Intrix, která se celosvětově zabývá studováním dopravních zácp, rozhodně není daleko od pravdy. Průměrně totiž řidič v Hradci Králové za rok stráví ve zdejších zácpách tolik času, jako by jel zpět na dovolenou do Dubrovníku – tedy 15 hodin. V celorepublikovém žebříčku jej to řadí na čtvrté místo těsně před řidiči ze sousedních Pardubic. Ti v dopravní zácpě stráví „jen“ 14 hodin. Českému pořadí vévodí Praha, kde si šoféři z celého roku odpočítají jeden den (celosvětově je na tom „nejlépe“ Los Angeles se 102 hodinami).

Nejvetším problémem v Hradci Králové je Gočárův okruh. V době sveho vzniku byl rozhodně nadčasový, ale ani vizionář Gočár jistě nepočítal s tím, že jen v okolí hradecké fakultní nemocnice projede denně 31 tisíc aut. Z toho 4 tisíce kamionů. Americká studie příliš nepřekvapila primátora Hradce Králové Zdeňka Finka. I on poukázal na to, že budoucnost lepšího pohybu ve městě tkví i v dlouhodobě připravovaných, ale zatím nerealizovaných, stavbách.

„Příčina stavu je především na straně státu, který žene tranzitní dopravu městem, kde se kříží D11 s několika silnicemi první třídy. Bez dostavby severní tangenty a jižního propojení R35 se situace v Hradci Králové nezmění,“ míní primátor.

Největším problémem je v Hradci Králové Gočárův okruh. V době svého vzniku byl rozhodně nadčasový, ale ani Gočár vizionář jistě nepočítal s tím.

Faktorů, které Hradec Králové posouvají na nelichotivou čtvrtou příčku před daleko větší městské aglomerace jako Ostrava či Plzeň, je několik. Zásadní pro snížení tranzitní dopravy je dostavba velkých silničních tepen. Rychlost výstavby však dlouhodobě pokulhává za neustálým nárůstem aut v centru či okolí krajského města.

Úlevu má přinést D35

Mezi klíčovými stavbami, jež by dopravní situaci odlehčily, je často na prvním místě skloňovaná výstavba dálnice D35. Ta by svedla podstatnou část dopravy mířících z ostatních koutů republiky dál na Moravu, respektive Ostravu či Olomouc. Úlevu by podle expertů pocítila především Hradubická třída a okolí fakultní nemocnice, tedy dopravními zácpami nejvíce zasažené části Hradce.

Podle Ředitelství silnic a dálnic je začátek výstavby úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Časy této budoucí druhé nejdelší dopravní tepny na spadnutí. Stavební stroje by se mohly pustit do výstavby bezmála 13 kilometrového části D35 již v tomto roce. V současnosti řeší ŘSD výběr firmy, která stavbu provede. „Teoreticky by se mohlo začít stavět ještě letos. Na pořadu dne je teď výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký. Výstavba dílčího úseku má pak podle plánů trvat nejméně čtyři roky. Rychlostráda by se tak měla protáhnout za několik let až k Vysokému Mýtu. Po dostavbě bude D35 zásadní tranzitní spojnicí mezi Královéhradeckým krajem a Moravou. Končit bude u Lipníku nad Bečvou.

Čeklá se i na ostatní dopravní tepny

Druhou podstatnou tepnou, která by se podle expertů měla podepsat pod snížením dopravy v Hradci Králové, je dálnice D11. Na sklonku loňského léta se tato dálnice přiblížila až k branám krajského města. Podstatná ale bude její další výstavba ve směru na Polsko. Podle plánů ministerstva dopravy a ŘSD se mělo s výstavbou úseků mezi Hradcem Králové, Smiřicemi a Jaroměří začít již v tomto roce. Pro osud stavby samotné však bude důležité, jak ministerstvo vyřeší několik podaných odvolání, respektive rozkladů, ať už zástupci ekologického spolu či soukromých vlastníků. V budoucnu pak D11 má být lapačem především kamionové dopravy směřujících do České republiky z Polska.

Dostavba obou dálnic, které na sebe mají navzájem navazovat, bude hrát pro zlepšení dopravní situace v Hradci Králové zásadní roli.

Z velkých silničních staveb stále krajské město vyhlíží i takzvanou severní tangentu. Ta v budoucnu odlehčí městu z východní strany, kdy bude u Třebechovic navazovat na exponovanou silnici I/11, která je v současnosti hlavním tahem na Ostravu a v neposlední řadě i spojnicí mezi krajským městem a kvasinskou průmyslovou zónou. Poslední zprávy však hovoří o tom, že její výstavba začne nejdříve za osm let. Pro doplnění. Podstatné zklidnění by měla do Hradce Králové vnést z jihozápadní strany takzvaná jižní spojka.

Neúnosně se plní i samotné centrum

Hradec nesužuje jen tranzitní kamionová doprava, ale i nárůst dopravy v samotném centru. Tedy tam, kam se těžké náklaďáky nedostanou. Jedním z receptů, jak se vypořádat i s tímto fenoménem, je například výstavba záchytných parkovišť na okrajích města. Nutnou podmínkou by však bylo vystavěná parkoviště propojit s městskou hromadnou dopravou. Jako dílčí způsob řešení by to uvítal například i šéf krajské dopravní policie Petr Dušek, který tuto možnost zmínil v nedávném rozhovoru pro Deník.

Ke zlepšení situace v centru města by mohl pomoci i takzvaný inteligentní dopravní systém. Ten se chystá hradecká radnice vyzkoušet na Pospíšilově třídě. Systém by měl kromě jiného pružně spolupracovat s městskou hromadnou dopravou a vyhodnocovat „inteligentně“ světelné intervaly na semaforech.

Do dopravy zasáhnou práce na silnicích

V dopravních špičkách, které se nejvíce tradičně projevují především u fakultní nemocnice či Hradubické třídě, krajské město dosahuje limitu toho, co může ještě vůbec pojmout. A právě v nejvíce exponovaných časech se negativně projeví omezení způsobená především opravami na silnicích. I v letošním roce se budou muset tradičně na tuto situaci řidiči připravit.

Na jaře například do plynulosti dopravy zasáhnou práce na takzvané Brněnské křižovatce. V místě je plánovaná částečná uzavírka. Práce se pak přesunou jen o pár stovek metrů dál ve směru na Holice, kde se začátkem léta počítá s opravou komunikace I/35. Letní měsíce pak řidičům nepřinesou žádné překvapení. Silničáři se vrhnou do tradičních oprav takzvaného průmyslového mostu přes Labe na silnici I/31. Doprava bude řízena kyvadlově.

Poloprázdná auta

Přestože s nelehkou dopravní situací v Hradci Králové je nejčastěji spojována těžká tranzitní doprava, která křižuje krajským městem ve všech směrem, a také pomalá výstavba klíčových silničních tepen, neopomenutelným fenoménem je i to, že osobní auta v ulicích města často jezdí poloprázdná. Ve většině případů v autě sedí právě jen řidič. I to je neopomenutelný faktor, který vstupuje do toho, že se Hradec Králové nechtěně umístil v rámci České republiky na jednom z předních míst žebříčku americké společnosti Inrix. Ta zaznamenává data ohledně času, který řidič stráví v pomalu pojíždějící koloně, na základě mobilních aplikací a navigací.

Kromě nepříliš povzbudivé statistiky z pohledu dopravních špuntů si krajské město vyslechlo za uplynulý rok i daleko příznivější zprávu. A to takovou, že na jeho území v roce 2017 naštěstí nedošlo k žádné smrtelné nehodě.

Kolik hodin stráví čeští řidiči za rok v zácpách:
Praha – 24
České Budějovice – 19
Brno – 17
Hradec Králové – 15
Pardubice – 14
Plzeň – 13
Liberec – 12
Olomouc – 11
Ústí nad Labem – 8
Karlovy Vary – 8
Ostrava – 7

Zdroj: inrix.com

Autor: Petr Vaňous, Pavel Nedbal

12.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 18 810 Kč Ostatní stavební technici REFERENT/-KA - INVESTIČNÍ TECHNIK/-ČKA. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 18810 kč, mzda max. 28320 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: REFERENT/-KA - INVESTIČNÍ TECHNIK/-ČKA, - PP na dobu určitou 1 rok, nástup 1.10.2018 nebo dle dohody, - Náplň práce: příprava a realizace rozsáhlých investic (technologické celky včetně stavebních částí), obstarávání dokladů a stanovisek veřejnoprávních orgánů a organizací potřebných , pro vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení a podávání příslušné žádosti , a návrhů, zpracování zadávací dokumentace výběrových řízení na veřejné zakázky, příprava dokumentace pro hodnotící komisi, vykonávání technického dozoru investora v průběhu realizace až po kolaudaci a převzetí stavby, - Požadujeme: vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu nebo vyšší odborné vzdělání, vzdělání technického oboru výhodou, znalost stavebního zákona, znalost zákona o zadávání veřejných zakázek výhodou, uživatelská znalost PC (MS Word, Excel, Outlook, internet), samostatnost, flexibilita, vysoké pracovní nasazení, komunikační schopnosti, ŘP skupiny B výhodou, uchazeč musí splňovat předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka , ve smyslu zákona č. 312/2002 Sb. o úřednících územních samosprávných celků , a o změně některých zákonů, § 4 odst. 1, - Nabízíme: zajímavou a různorodou práci, stabilní zázemí velké organizace, pracovní poměr na dobu neurčitou, propracovaný systém rozvoje a vzdělávání zaměstnanců, pružnou pracovní dobu, tři dny placeného zdravotního volna, pět týdnů dovolené, zvýhodněné bydlení, zajímavý program benefitů (možnost stravování/stravenky, volitelné čerpání benefitů z osobního účtu zaměstnance), příjemné pracovní prostředí, - Další podstatné informace, zejména náležitosti přihlášky do výběrového řízení naleznete na www.hradeckralove.org - Kariéra, - Přihlášky lze podávat do 14.9.2018. Pracoviště: Magistrát města hradec králové, Československé armády, č.p. 408, 500 03 Hradec Králové 3. Informace: Kristýna Lišková, +420 495 707 283. Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 15 600 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) KUCHAŘ/-KA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15600 kč, mzda max. 16330 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KUCHAŘ/-KA, - PP na dobu neurčitou, nástup ihned, - Požadujeme: praxi ve školním nebo závodním stravování výhodou, - V případě zájmu nás kontaktujte telefonicky, e-mailem nebo osobně (v době mezi 8. a 14. hod), kontaktní osoba: Čechovská Marcela, vedoucí školní jídelny, tel.: 724 263 045, e-mail: jidelna@zsstefanikovahk.cz. Pracoviště: Základní škola, hradec králové, štefánikova 566, Štefánikova, č.p. 566, 500 11 Hradec Králové 11. Informace: Vilma Janečková, . Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 12 200 Kč Dělníci výkopových prací POMOCNÉ STAVEBNÍ PRÁCE. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce: Zahradní čtvrť Stěžery , POMOCNÉ STAVEBNÍ PRÁCE, - PP na dobu určitou od 1.7.2018 do 28.9.2018, - Náplň práce: kopání, úklid staveniště, přenášení stavebního materiálu, - V případě zájmu nás kontaktujte telefonicky, kontaktní osoba: Tyasko Oleh, tel.: 777 083 615 či osobně, a to každé pondělí od 10 do 11 hod na adrese: STRYPA s.r.o., Velká 116/93, 503 41 Hradec Králové. Pracoviště: Strypa s.r.o., Velká, č.p. 116, 503 41 Hradec Králové 7. Informace: Oleh Tyasko, +420 777 083 615. Výroba - Výroba Montér 16 000 Kč Montéři a opraváři silnoproudých elektrických vedení Elektromontér pevných trakčních a silnoproudých zařízení. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: . Pracoviště: Oblastní ředitelství hradec králové - 011, U Fotochemy, č.p. 259, 500 02 Hradec Králové 2. Informace: Evžen Pospíšil, +420 222 335 603,724 518 684.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Masarykovo náměstí v Hradci Králové si připomnělo výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa.
8

Lidé na náměstí si připomněli výročí sovětské okupace

Chytání tygrů a lva ve Štítu.

Jak se šelmy dostaly z klece, zůstává záhadou

Připomínka tragického srpna dnes o půl sedmé

Hradec Králové - 21. srpna se od 18:30 Masarykovo náměstí vrátí v čase k jednomu z nejtragičtějších momentů československé historie, tedy k srpnovým událostem roku 1968.

Béčko hradecké Slavie nasázelo soupeři sedm gólů

Hradec Králové - Víkend na zelených trávních v okresních přeborech.

Celníci zabavili boty, které napodobovaly známé značky

Hradec Králové/Vrchlabí – Asi 160 párů sportovních bot, které designem připomínaly obuv značek Solomon a Asics, zajistili královéhradečtí celníci.

Obrat Slavie přišel čtvrt hodiny před koncem

Hradec Králové - Jak se o víkendu bojovalo v krajském fotbalovém přeboru?

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT