Dopravní špička, nervy, troubení, popojíždění v koloně. Každodenní hradecká realita. Zatímco sousední Rychnovsko se dočká příští rok hned několika velkých dopravních staveb, krajský Hradec opět ostrouhá.

Severní tangenta, tedy další pomyslný obchvat, který by odvedl z centra tranzitní dopravu a zlepšil situaci na okruhu, je totiž v nedohlednu.

Respektive - stavět se začne nejdříve za osm let. A dél-ku prací odhaduje Ředitelství silnic a dálnic asi na tři roky.

„V současné době lze s ohledem na zkušenosti s obdobnými akcemi v kraji očekávat zahájení v období osmi až deseti let,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová s tím, že aktuálně probíhá zpracování studie proveditelnosti.

Budoucí trasa severní tangenty, která má být přeložkou vytížené silnice I/11 v délce přes 15 kilometrů, vychází z křižovatky u Plotišť a zpět se napojuje až u Třebechovic.

Tangenta však není jediným spásným, ale zatím nesplnitelným plánem na zlepšení dopravní situace. Pomoci by mohla i jižní spojka. Ta se však začne stavět nejdříve za 10 let, hotovo by bylo dva roky poté. Tato silnice je pro dopravu v Hradci podle odborníků i řidičů nezbytná.

O stavbě jižní spojky se hovoří již roky, zkraje letošního roku se opět dostala do centra zájmu ŘSD, které stavbu za 1,6 miliardy vrátilo do fáze přípravy.

Tangenta i jižní spojka jsou v nedohlednu. Kolony zůstanou

V kraji je sice největší, štěstí na řešení dopravních problémů však Hradec Králové nemá. Tisíce lidí tak denně stráví desítky minut v kolonách.

Ačkoli je krajské město dopravně dobře řešené díky dvěma silničním okruhům, oba v posledních letech kolabují. Na silnici totiž už dávno jezdí mnohem více aut, než si kdy mohl architekt Josef Gočár, který toto uspořádání ve třicátých letech minulého století vymyslel, představit.

A také mnohem více aut, než po silnicích jezdilo mezi lety 1965 a 1980, kdy se druhý silniční okruh v Hradci stavěl.

Řešení se nabízí dvě a ani jednoho se krajské město jen tak nedočká. Severní tangenta, která by z okruhu odvedla především těžkou tranzitní dopravu, která nyní musí projet přes Hradec, se může začít stavět nejdříve za osm let.

Ještě horší je situace kolem jižní spojky. Té by se Hradec mohl dočkat za deset let. Tedy pokud bude tato investice pro Ředitelství silnic a dálnic zajímavá.

Tyto dvě stavby by spolu vytvořily takzvaný třetí silniční okruh. „Po dokončení vytvoří jižní spojka, severní tangenta a stávající silnice I/11 v úseku od Kuklen po okružní křižovatku u ČKD v Plotištích vnější třetí městský okruh Hradce Králové,“ popsal již dříve náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09). To je však hudba budoucnosti.

Oproti jiným městům kraje, hlavně těm na Rychnovsku, které zažívá průmyslový boom a čeká ho stavba několika obchvatů, se Hradec zatím zlepšení nedočká.