Jedna z nejvytíženějších křižovatek v krajské metropoli, Mileta, jakoby byla začarovaná. Denně tudy projedou tisíce vozidel a řidiči zde často stojí v dlouhých kolonách. Situace je špatná už třicet let, v poslední době se však stává kritickou. Řešení křižovatky, které by usnadnilo provoz, výjezdy záchranné služby, která v místě sídlí, a v neposlední řadě i parkování u fakultní nemocnice, však stále nepřichází. A jen tak brzy ani nepřijde.

Ačkoli byly přípravy na změnu v plném proudu, úřady nyní rozhodly, že se celá věc v podstatě vrátí na začátek. To znamená zdržení několik dalších let. Ale i riziko, že k přeměně Milety v případě průtahů nedojde vůbec. Tak se totiž podle náměstka primátora Jindřicha Vedlicha (TOP 09) vyjádřilo Ředitelství silnic a dálnic, vedle města a kraje třetí z investorů. Podle vedení města se jedná o vážnou komplikaci, za kterou mohou aktivisté ze spolku KOS – Kruhu pro občanskou společnost – ale také úředníci krajského úřadu. Právě ti totiž sami na sebe podali na ministerstvu pro místní rozvoj podnět pro podjatost. KOS zase napadl nedávno vydané územní rozhodnutí.

„Obyvatelé Hradce se můžou ‚poděkovat' právě těmto dvěma skupinám. Viníky této situace jsou krajští úředníci a aktivisté z KOS," uvedl náměstek Vedlich.

Ministerstvo celou věc předalo k řešení krajskému úřadu v Liberci a ve středu přišla studená sprcha. Úřad zrušil změnu územního rozhodnutí a věc vrátil k novému projednání na hradecký stavební úřad.

Magistrát měl podle názoru libereckého krajského úřadu sám sebe označit za podjatý.

Podtrženo, sečteno: Podjatí byli i úředníci hradeckého magistrátu a podjatost se vztahuje také na vyjádření dalších dotčených úřadů. Mileta tedy potřebuje novou studii o vlivu na životní prostředí EIA, ale i další nové posudky. A jejich získání může trvat roky.

Podle Jindřicha Vedlicha je to postavené na hlavu. „Otázka systémové podjatosti je absurdní. Ptám se, kde tohle skončí? Investory stavby jsou kraj, magistrát a Ředitelství silnic a dálnic – tedy stát. Je i stát podjatý? Pokud ano, kdo bude situaci řešit? Polsko nebo Zimbabwe?" ptá se náměstek.

Chybí odpovědnost?

Podle primátora Hradce Zdeňka Finka je pes obecně zakopaný i trochu jinde. „Podle mě se ministerstvo snaží ukázat, že je potřeba stavební úřady dostat mimo kompetence obcí. To je podle mě hlavním důvodem, proč nyní poukazují na podjatost. Když k tomu dojde, jen to uvítáme. Podjatost je zcestná," uvedl.

Dalším problémem podle Finka je aktivita některých místních. „Všichni mají nárok vyjádřit se, ale je špatné, že nemají odpovědnost. Několik málo osob ovlivňuje životy 94 tisíc dalších lidí," dodal primátor Fink.

Udělali prý chybu

Aktivisté z Kruhu pro občanskou společnost však nahlíží na věc jinou optikou. „Pokud by hradecký úřad postupoval, jak má, tak by nadřízený orgán rozhodnutí nezrušil pro zjevnou nezákonnost. Tím to se otevírá možnost najít řešení, které nebude vycházet z neaktuálních podkladů a zajistí skutečně plynulý a bezpečný provoz," nechal se slyšet aktivista Aleš Dohnal z KOS.

Aktivistům na plánech města vadily především dvě věci. „Zaprvé formální stránka. Neudělalo se nové územní řízení, ale pouze se změnilo staré rozhodnutí. Ze dvou původně plánovaných kruhových křižovatek vytvořili dvě světelné. Zadruhé funkční hledisko. Pracuje se s neaktuálními daty. Je toho více. Například posudek nepočítá s tím, že v přízemí budoucího parkovacího domu fakultní nemocnice vznikne komerční prostor," popsal Dohnal.

Křižovatka v číslech
Rekonstrukce hradecké křižovatky Mileta se plánuje již přes 30 let.

V rámci její kompletní proměn se připravilo několik desítek projektů.

V poslední variantě bylo na její rekonstrukci přislíbeno téměř 130 milionů od ŘSD, 77 milionů od města a 17 milionů z krajské kasy.

Záchranka v ohrožení?

U křižovatky Mileta sídlí také záchranná služba. Sanity od hlavní budovy záchranky vyjíždí zhruba dvacetkrát za den. Od letecké záchranky pak sanitky vyjíždí zhruba desetkrát denně.

Nadčasové dopravní řešení, které by uvolnilo dopravu, by podle ředitel záchranné služby Královéhradeckého kraje Jiří Mašek situaci rozhodně prospělo.

„Za záchranku nemůžu strašit, že by nedokončení křižovatky obyvatele ohrožovalo. Současný stav v běžné činnosti nebrání, ale pokud to vnímám z osobního pohledu, tak je situace kritická a stále se zhoršuje," řekl Mašek. Nastalou situaci podle svých slov vnímá jako evergreen. „Přirovnal bych to k výstavbě nového stadionu. Vlastně je to ještě horší," dodal Mašek.

Křižovatka Mileta v Hradci Králové.