Další rozporuplné rozhodnutí vyvolává nespokojenost. Před časem se hovořilo o rušení kojeneckých ústavů a dětských domovů. Nedávno zaznělo, že by se do roku 2015 měly zrušit základní školy praktické, to jako krok proti sociálnímu vyloučení. Tentokrát ovšem ne jako informace s ministerstva školství, ale jako důsledek vládou schválené Strategie boje proti sociálnímu vyloučení, kterou zpracovala Agentura pro sociální začleňování. Reakce odborné veřejnosti ani rodičů na sebe nenechaly dlouho čekat.

Minulý týden tak Asociace speciálních pedagogů ČR předala premiérovi Petru Nečasovi petici proti rušení těchto škol společně s třiadvaceti tisíci podpisů rodičů a odborníků z praxe.

„Je to závažné rozhodnutí, které poškodí především děti. Máme tu takové, které v běžné základní škole prostě neobstojí. Mají svoje možnosti a výše nedosáhnou. Na druhé straně jim speciální školy mohou nabídnout prostředí, ve kterém se opravdu něco naučí, ve kterém budu šťastné” vysvětluje ředitel Speciálních škol v Hradci Králové Pavel Svoboda.

Jak dodal, není řeč pouze o dětech z romských rodin, jak často tuto problematiku interpretují některá média a „odborníci“. Do školy k nim chodí výhradně děti s mentálním postižením. „Co bychom si nalhávali, každé dítě chce mít úspěch a my mu ho v rámci jeho možností dáváme. Proto v každé speciální škole působí speciální pedagogové, kteří s těmito dětmi pracují a jako odborníci vědí, jak si s jejich handicapem poradit. Obávám se, že tak, jak se jim věnujeme my, se rozhodně dětem v základních školách věnovat nebudou. Ani nebudou moci, prostě na to nebudou mít čas. Bude trpět buď jedna nebo druhá skupina,” doplnil Svoboda.

Podle něho navíc děti velice rychle poznají faleš.

„Stále je nutné se na tuto otázku dívat z pohledu dětí. Jsou velice citlivé. Co bude platné, že dítě dostane jedničku, když si samo uvědomí, že to není možné. Bude nešťastné. Pokud by se záměry „Strategie“ opravdu naplnily, jedná se o hrubě nedemokratický zásah do práv dětí a rodičů dětí s lehkým mentálním postižením, protože by již zanedlouho zmizela možnost, aby děti chodily do základních škol praktických, jelikož by tyto školy již zkrátka neexistovaly. Domnívám se, že rodič musí mít právo vybrat pro dítě optimální vzdělávací cestu a ne být donucen k povinné integraci či inkluzi,” řekl Svoboda.

„Jen to ne, je to nesmysl. Úředníci zase něco vymysleli od stolu, neznají situaci a vůbec se neohlížejí na potřeby dětí. Naše dcera je autistka, nemohla by do obyčejné školy. To zase úředníci chtějí, aby jako v minulosti seděly tyto děti doma a nebyly nikomu na očích,” řekla nám paní Jana z Královéhradecka, která nechtěla být jmenována. Podle ní je jejich malá ráda v kolektivu dětí, učitelé se jí věnují a naopak doma by si připadala opuštěná. „Těší nás každý pokrok, který ve škole zvládne. Na druhé straně vím, jak děti dokážou být kruté. Neumím si vůbec představit, jak by se jí věnovali v základní škole a jak by se jí vysmívaly ostatní děti kolem,” dodala paní Jana.