Devastace vzdělávacího systému, nebo nezbytný krok?

Víceletá gymnázia provázejí české školství již od nepaměti. Nebo by se to alespoň mohlo zdát. Původní koncept pochází z období první republiky, kdy tyto školy tvořily logickou špičku středního vzdělání.

Pan profesor Zdeněk Nejedlý (v té době komunistický ministr školství a národní osvěty) v roce 1948 úspěšně prosadil koncepci jednotné školy. Toto snažení bylo opřeno o obecné principy tehdejší vlády.

Smyslem těchto institucí je umožnit nadanějším, nebo chcete-li zapálenějším studentům lepší a rychlejší vzdělávání. Obecně se tento typ škol považuje za špičku českého vzdělávacího systému. Tomuto faktu napovídá i celá řada srovnávacích testů a zkoušek, prováděných na středních školách v celé zemi. „Existence víceletých gymnázií má jako vše své klady i zápory – na jedné straně umožňují studentům například rychlejší získávání znalostí v relativně stejnorodém kolektivu, na druhé straně mohou snižovat úroveň základních škol v případě nadměrných odchodů žáků,“ říká Jiří Hošna z odboru Kanceláře hejtmana.

Hlavním problémem současné snahy o zeštíhlení stávající sítě víceletých gymnázií je fakt, že pro ně neexistuje prakticky žádné logické opodstatnění. Tedy kromě finančních úspor a zlepšení studijního prospěchu kolektivů základních škol, ze kterých odešli nejlepší studenti.

Odborníci se shodují, že tento krok je unáhlený a mohl by se českému vzdělávacímu systému do pár let vymstít. Zastánci a iniciátoři rušení tohoto typu škol se často ohánějí tvrzením, že kvalita českého vzdělávacího systému klesá. Proto by se dle jejich názoru neměli nejlepší studenti soustřeďovat na víceletá gymnázia, ale ponechávat v kolektivu ostatních takzvaně průměrných studentů.
Proti jsou školy i přímo v Královéhradeckém kraji.

Na podporu zachování víceletých gymnázií v našem vzdělávacím systému už byla sepsána i petice. Podpořit ji lze rovněž na internetu (www.petice.net), buď podepsáním on–line, nebo vytisknutím prázdného podpisového archu a sháněním podpisů. V současné době má tato on–line podoba necelých 500 podpisů a další přibývají. Připojilo se k ní i gymnázium Boženy Němcové v Hradci Králové. „Petici jsem podpořil na Facebooku, v papírové formě ji mohou podepsat učitelé i žáci,“ říká Jan Štěrba, ředitel tohoto ústavu.

O tom, jak vypadá situace na gymnáziích, si je možné udělat obrázek z této statistiky. Na gymnázium Boženy Němcové se do víceletého studia hlásí zhruba 250 žáků, z nichž je přijato pouze 90. Na hradeckém biskupském gymnáziu Bohuslava Balbína, je počet míst ještě nižší. Škola přijímá pouhých 60 studentů. Zájem o studium na takovýchto školách je velký.

Ať už celá záležitost ohledně rušení víceletých gymnázií dopadne jakkoliv, škol v Královéhradeckém kraji by se týkat neměla. Zavírání jednotlivých vzdělávacích ústavů je v kompetenci příslušných krajů. Z vyjádření královéhradeckého krajského úřadu jasně vyplývá, že vedení města nemá zájem na likvidaci takovýchto škol. „V současné době postupně narůstá počet žáků na 1. stupni ZŠ a je reálný předpoklad, že na víceletá gymnázia bude nastupovat asi devět procent populace. Proto nepovažuje Královéhradecký kraj v tomto ohledu situaci za dramatickou,“ dodává Jiří Hošna z odboru Kanceláře hejtmana. Pokud by ale ministerstvo školství uskutečnilo legislativní opatření, nařizující nějakým způsobem krajům optimalizaci víceletých gymnázií, bylo by nutné na situaci reagovat.

DAVID KOŘÍNEK

GLOSA PAVLA ZEMANA

Gymnázia by možná stačilo zaměřit

Nemám nic proti víceletým gymnáziím, je to velká šance pro nadané žáky základních škol. Takový student může odejít z průměrné třídy na základní škole a posunout se o krok výš. Spíše je mi pak líto těch, kteří takové gymnázium dokončí, ale nedostanou se na vysokou školu. Co pak můžou asi s gymplem dělat? Nic, skončí někde v supermarketu za kasou a budou si vyčítat, že nešli dělat nějaké řemeslo. Určitě jsem pro zachování víceletých gymnázií, ale nemuselo by být špatné je zkusit trošku zaměřit, aspoň do doby, než na něm studenti absolvují povinných devět let. Pak by jim třeba došlo, že tohle a tamto řemeslo by je bavilo a mohli by si podat přihlášku na odbornou školu. Všechno ale také záleží na úrovni gymnázia. Podle mého názoru je rozdíl, jestli jde o soukromé nebo státní gymnázium.