Už od prosince by mohly mít rychlíky na trase mezi Libercem a Pardubicemi nového provozovatele, který vystřídá České dráhy.

Ministerstvo dopravy původně chtělo zadat dvouletou smlouvu přímo státnímu dopravci, nabídku ale podaly i Arriva a Leo Express. Po GW Train Regio, které před rokem a půl získalo provoz rychlíků na trase Plzeň - Most, by tak mohlo jít o druhou trasu, kde České dráhy přijdou o zakázku na rychlíky.

Stát má všechny tři dopravce oslovit s výzvou pro podání oficiální nabídky v příštích dnech. I když podmínky tají, už dříve ministerstvo uvedlo, že u tak krátkodobého kontraktu nebude příliš striktní v požadavcích na vozidla. Dá se tak očekávat, že České dráhy se přihlásí s motorovými vozy řady 843 (na snímku), které na trase už jezdí. Arriva může nasadit motorové vozy řady 628, které používá na lince z Prahy do Benešova nebo Nitry.

Záležet bude ale také na tom, jak moc striktní bude ministerstvo v případě požadavků na bezbariérovost. Vozy 843 mají totiž zvedací plošinu, 628 ne. Vzhledem k termínu zahájení provozu ale není příliš reálné, že by Arriva úpravu vozů stihla.

Pro cestující bude klíčové, jak budou v rychlících uznávány jízdenky jednotlivých regionálních integrovaných systémů. Například v Libereckém kraji začaly tarif IDOL uznávat České dráhy v rychlících teprve loni.

Rychlíky mezi Libercem a Pardubicemi byly první, kde stát zkusil soutěžit dopravce, a to už v roce 2005. České dráhy tehdy z obav před konkurencí přišly s výrazně podnákladovými cenami a tendr vyhrály. Více než deset let poté antimonopolní úřad rozhodl, že takové chování bylo v rozporu se zákonem a firmě udělil zatím nepravomocnou pokutu 368 milionů korun.

Trasa mezi Libercem a Pardubicemi není oproti silnici příliš konkurenceschopná. Rychlejší než doprava autem je pouze v několika úsecích, například mezi Turnovem a Semily nebo mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Jan Sůra