Dvě auta v Hradci Králové, jedno v Pardubicích a jedno sdílené mezi oběma metropolemi východu Čech – taková je východočeská flotila sdílených aut. „Využívám to už čtvrtým rokem. Auto si půjčuji tak jednou měsíčně, třeba na výlety s přáteli, na velký nákup nebo pokud potřebuji převést něco většího,“ říká student hradecké lékařské fakulty Vladimír.

Na carsharingu oceňuje to, že si auto může půjčit i v jiných městech. „Velká výhoda je, že si auto můžu půjčit a vrátit ve městě, kde mi to vyhovuje. Platím za auto, které je v dobrém technickém stavu a jen v době, kdy ho skutečně potřebuji,“ vyjmenovává výhody pětadvacetiletý studen ze Šumperka. Po Hradci jinak jezdí městskou dopravou nebo na kole.

Klienti i zaměstnanci České pošty se mohou spolehnout alespoň na to, že redukce sítě poboček se nebude týkat malých obcí. Na snímku je pošta v Náchodě.
Jaké pošty jsou v hradeckém kraji na odstřel? Je to zmatek, stěžují si města

„Tím, že za půjčené auto platíte, tak zvažujete, jaký způsob dopravy je pro vás nejvýhodnější. Výhody sdílení aut pro městskou dopravu dává na stůl také ředitel Autonapůl Michal Šimoník. „Majitel auta automaticky vezme klíčky a jede a neřeší, jestli je to třeba jen kilometr do obchodu,“ vysvětluje Šimoník.

Sdílená auta podle něj zabírají ve městech i méně místa: „Sdílené auto je v reálu schopné nahradit 10 až 15 soukromých vozidel. Průměrné auto v Česku je podle statisky používané 24 minut denně. Naše auta jsou půjčená v průměru 30 procent z celého dne,“ dodává šéf družstva působícího kromě Hradce a Pardubic ještě v dalších 7 českých městech.

Stát se uživatelem sdíleného auta je jednoduché. Potřeba je stáhnout si do telefonu aplikaci a jednorázově se zaregistrovat. „Vše je online. Do systému se zadají osobní data, nahraje se občanka a fotografie uživatele. Potřeba je také složit jednorázovou kauci pět tisíc korun,“ popisuje ředitel Autonapůl Michal Šimoník.

Vysoké ceny nemovitostí mění stále rychleji charakter chatových osad v kraji.
VIDEO: Chatové osady v kraji se mění, trempy střídají zájemci o bydlení u měst

„To, že je člověk držitelem řidičského průkazu, nám stvrzuje v podmínkách. Je to i proto, že svoji registraci může sdílet třeba s rodinným příslušníkem,“ vysvětluje Šimoník.

Kauce slouží mimo jiné k uhrazení případných pokut. V pracovní době se registrace schvaluje v rádu hodin.

Sdílená auta mají havarijní pojistku a dálniční známku a při krátkodobých výpůjčkách jsou levnější než vozy z půjčovny. „Auto si naši klienti mohou půjčit ve všech městech, kde působíme. Mohou je vrátit ve městě výpůjčky, a to kdekoliv ve vymezené zóně,“ dodává Michal Šimoník.

Samotné půjčení auta je jednoduché. „Člověk si auto na konkrétní čas zarezervuje, a pak si najde jeho polohu v naší aplikaci. Na místě si ho přes aplikaci odemkne a uvnitř má klíčky a doklady a může jet. Na konci výpůjčky ho zaparkuje v námi vymezené oblasti,“ vysvětluje ředitel družstva.

Například půjčení Fabie na dvě hodiny při ujetí do 20 kilometrů stojí 258 korun včetně pohonných hmot.

Hradecký útulek pro opuštěná zvířata v prosinci. Už tehdy město plánovalo, že změní jeho fungování.
Hradecký útulek hledá nového provozovatele. Čelil kritice kvůli utrácení zvířat

V Pardubicích se auta půjčují víc než v Hradci díky tomu, že se jedná o železniční uzel. „V Hradci a Pardubicích nabízíme celkem čtyři auta. V Hradci jezdí Fabie a Octavie, v Pardubicích pak další Fabie a mezi oběma městy pak slouží Dacia,“ vypočítává manažer flotily Autonapůl Ondřej Martínek.

Právě Dacia se pohybuje v takzvané plovoucí zóně. Je tedy možné do ní nastoupit v Pardubicích a vrátit ji v Hradci Králové nebo naopak. „V Hradci je pakovací zóna v prstenci vně městského okruhu, v Pardubicích je to zóna v centru,“ dodává Ondřej Martínek.

Autonapůl začínalo před dvaceti lety jako komunitní sdílení jediné stařičké Zastavy. Dnes provozuje v celé zemi až sto aut.

Na východě Čech je Autonapůl jediný poskytovatel sdílených aut. Registrované má v celé zemi tisíce uživatelů, v Hradci a Pardubicích jsou to desítky.

V Hradci firma působí od roku 2018. „Covid nás malinko zpomalil. Uživatelů v posledním roce přibývá, v Pardubicích se chystáme posílit naši flotilu,“ slibuje Michal Šimoník.

Rozvoj služby v Hradci Králové podle něj brzdí nemožnost parkování v centru, kde jsou placené zóny. „Parkování v Hradci je to viditelná bariéra poptávky, která v jiných městech funguje lépe. Parkovat na placených místech je pro naše zákazníky velký benefit,“ vysvětluje Šimoník.

Moderní odbavovací systém postupně zavádí hradecký dopravní podnik.
Žádné drobné? Nevadí, jízdenku si Hradečáci konečně koupí i platební kartou

V Hradci jednal s minulým vedením města, ale narazil na to, že parkování provozuje soukromá firma, která má dlouholetou koncesi. V jednáních chce teď pokračovat. V jiných městech platí družstvo Autonapůl parkovné v řádu stokorun.

„Průměrné stáří vozového parku v Česku je 15 let. Naše auta jsou stará průměrně tři a půl roku. Splňují tak o řády nižší emisní normy. Máme elektromobily, hybridy nebo auta na LPG. Snižuje se tak emise ve městě,“ popisuje další výhody sdílených aut Michal Šimoník.