Měří zhruba čtyři metry a vybudoval ji místní Spolek archaických nadšenců na památku nikdy neuskutečněné stavby železničního spojení Litomyšle a Polička. Není to poslední krok, který má trať připomínat, řekla jedna z organizátorek akce Lenka Kmošková.

Délku trati vybudované ze dvou kolejnic spojených pražci u místní kapličky přeměřil zástupce agentury Dobrý den z Pelhřimova a měla by se tak dostat do oficiální české knihy rekordů.

"V budoucnu plánujeme ještě odhalit jeden pomník V Dolním Újezdě věnovaný tamní zamýšlené zastávce," uvedla Kmošková. Železniční spojení vedoucí přes Sebranice není jen fabulací místních recesistů.

Plány na trať z Litomyšle do Poličky z roku 1910 leží v archivu v Litomyšli. Tehdejší projekt myslel kromě přesného rozkreslení zastávek i na výkupů pozemků. Trať měla vést přes Osík, Dolní Újezd, Horní Újezd, Sebranice a Střítež. První úvahy o stavbě trati se objevily v polovině 19. století a tyto snahy trvaly až do roku 1948.

Obě světové války a nedostatek peněz však jejímu zbudování zamezily. Při dnešním odhalení trati se podepisovala rovněž petice za uskutečnění výstavby železnice. "Doposud máme asi 150 podpisů," řekla Kmošková.

Spolek archaických nadšenců již dříve vztyčil v Horním Újezdě železniční značku. V samotných Sebranicích postavil kamenný památník na místě chystané zastávky.