„Šlo o plánovanou údržbu," vysvětluje mluvčí Skupiny ČEZ Šárka Beránková.
Odstávka trvala od osmi hodin do jedenácti, v té době se doprava opravdu zkomplikovala.
„Na celou dobu jsme sem nasadili policisty, kteří provoz řídili," říká Iva Kormošová, mluvčí krajské policie.
Kolem půl osmé se však problém s dopravou na okruhu ještě vyostřil. Mohla za to nečekaná událost, na křižovatce u obchodního domu OBI se zastavily semafory.
„Nebylo to tak hrozné jako u Tesly," říká Lachmanová.
„Za deset minut jsme to vyřešili," doplňuje Jakub Dušek, který má v technických službách na starosti záležitosti kolem semaforů. „Byl to náhlý výpadek, na takové jsme připraveni," tvrdí.
Ale zpět k Tesle, jež je jedním z důležitých uzlů hradecké dopravy.
Právě tato křižovatka řídí své „kolegyně", jimž dává impulsy, a na okruhu tak může být plynulá doprava. „Proto včera během výluky nefungovala zelená vlna," objasňuje Dušek.
Odstávka však trvala tři hodiny, pak se vše vrátilo do normálu.
I křižovatka může být chytrá
Chytří lidé, chytré telefony, chytrá letadla – to už je klasika, o které každý ví.
Jenže i křižovatka může být chytrá. Příkladem je i ta u fabriky Tesla, která včera dopoledně tři hodiny stála. I když – objektivně řečeno – není to ta úplně nejchytřejší v celém Hradci.
Nejvyšší IQ má propojení okruhu s ulicí Kydlinovskou – to je takový centrální mozek lidstva.
„Tesla patří společně s křižovatkou u Balkánu do druhé podskupiny," vysvětluje Jakub Dušek, jenž má v technických službách semafory na starosti.
V praxi to znamená, že tyto křižovatky řídí ty ostatní. A pokud jedna z nich vypadne (jako například včera ta u Tesly), ostatní si začnou žít vlastním životem.
„Nedostávají impulsy, a tak si každá začne generovat svůj vlastní program, podle kterého se řídí," popisuje Dušek.
Problém takových chvil je jasný, na okruhu pak nefunguje takzvaná zelená vlna, křižovatky prostě nespolupracují.