Už nyní je patrná skrývka mezi pardubickým Globusem a elektrárnou v Opatovicích nad Labem, kde byl čtyřkilometrový úsek nového dálničního čtyřpruhu otevřen v listopadu. V druhé části, mezi Opatovicemi a Březhradem u Hradce Králové, bude dálnice postavená zbrusu nová, na zelené louce, aby jako obchvat ulevila Opatovicím.

Po čtyřpruhu z Pardubic až do Opatovic k dálničnímu přivaděči na pražskou D11 bychom mohli začít jezdit v září příštího roku.

Výstavbu přeložky z Opatovic do Březhradu zatím brzdí spor s jejím odpůrcem Janem Tikalem, který si kvůli tomu v trase autostrády koupil políčko velikosti většího obýváku, ale termín zprovoznění v červenci roku 2012 by to nemělo ohrozit. Tikal se sice proti vyvlastnění odvolal k vrchnímu soudu, u něj však podle dosavadních indicií nejspíš neuspěje.

Ve čtvrtek, osm dní před volbami, tak nadešla ta pravá chvíle pro řadu politiků. U Hrobic, kde končí stávající úsek čtyřpruhu, poklepali se vší slávou na základní kámen další etapě rozšíření „hradubické“ státovky.

K čemu bude dálnice?

Jenom škoda, že pánové nedokážou přesvědčivě vyvrátit chmury řidičů, kteří se ptají, k čemu vlastně 6,4 kilometru dálnice z Opatovic ke Globusu bude, když u pardubického nádraží je stejně jako dosud zastaví dva obrovské špunty: nejdřív nešťastná křižovatka U trojice, vzápětí nedostavěné Paramo. Každý den se tu tvoří kilometrové kolony.

„Není pravda, že nový úsek bude k ničemu. Minimálně odvede dopravu z I/36 přes Lázně Bohdaneč, řidiči jedoucí do Prahy začnou raději volit trasu přes Opatovice, když pojedou celou dobu po čtyřpruhu,“ ohradil se ve čtvrtek šéf pardubického Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.

Na sotva kilometrový úsek mezi pardubickou křižovatkou U trojice a Paramem, který je stavebně i finančně nejnáročnější etapou modernizace celé silnice I/37 od Trutnova až po Velkou Bíteš, už mají silničáři vykoupené všechny pozemky i vydané stavební povolení. Jen začít stavět. Kdyby byly peníze, ovšem.

Chybí obchvat Chrudimě

Stejný problém se týká i následujícího špuntu o pár kilometrů dál, chybějícího obchvatu Chrudimě. Tady už silničáři mají na stavbu přeložky dokonce vysoutěženého dodavatele. A z 22 milionů korun, které letos doslova vyžebrali ze státní kasy, nyní probíhá záchranný archeologický průzkum a přeložky inženýrských sítí, například horkovodu.

„Nadějí, že by se akce Chrudim mohla co nejdříve spustit, je rozpočtová změna. O ní se ministr velmi aktivně zasazuje, obchvat města je opravdu prioritou,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Má to však jedno velké ale: volby, které proběhnou příští týden. Po nich může být všechno úplně, ale úplně jinak.

Žádných 130 km/h. Zapomeňte, řidiči

Hradec Králové, Pardubice – Bude to dálnice, a přitom to nebude dálnice. Po státovce I/37 mezi oběma krajskými městy, kterou silničáři přestavují na čtyřpruh, se bude moci jezdit jen devadesátikilometrovou rychlostí.

Nic na tom nemění, že má parametry podobné dálnici a že opticky je od dálnice nerozeznatelná, jak ostatně řidiči vidí na už hotovém úseku kolem opatovické elektrárny.

Zákon totiž mluví jasně: na silnicích I. třídy je povolená rychlost nejvýše 90 km/h. Vyšší rychlosti jsou povoleny pouze u silnic kategorií „R“ (rychlostní) a „D“ (dálnice).

„Musela by to být silnicie mezinárodního významu (starší kategorie E', která je společná komunikacím typu R i D – pozn. red.), ale s tímto přeřazením se nepočítá. Silnice I/37 není z hlediska mezinárodního tranzitu tak významná,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

„Nemá ale cenu říkat kategoricky ano nebo ne, když teprve začínáme stavět. A k čemu by byla povolená 110 nebo dokonce 130 km/h, když na řidiče po pár kilometrech stejně číhá špunt u Parama,“ dodal.

Čtyřpruh bude široký celkem 24,5 metru, silnice typu „R“ mají běžně o metr a „D“ až o tři víc. (kim)