Lidé však často příspěvek považují za příjemné přilepšení rodině, místo toho, aby jej využili na nákup sociální služby, na niž je určen. „Je to poměrně složitá situace. Zpočátku chyběla dostatečná informovanost o možnosti využití osobní asistence či jiné dostupné služby. Nyní se sice s tímto problémem neznalosti potýkáme dál, zároveň ale lidé raději volí jinou cestu využití získaných peněz,“ uvedl Luděk Panenka z obecně prospěšné společnosti DOSIO, která jako jedna z mnoha organizací na Hradecku poskytuje službu osobního asistenta. Ten je schopen přímo u lidí doma zajistit veškeré osobní potřeby včetně hygieny, drobných domácích prací nebo může doprovodit člověka k lékaři, na úřad nebo jen na procházku.

„Máme stejné problémy. Většina lidí tento příspěvek nepoužije na nákup sociální služby vůbec. Peníze se pak do systému nevracejí. My však nemáme možnost tento stav ovlivnit,“ uvedla Pavlina Stašová, ředitelka hradecké pobočky sdružení Život 90.

Nad správným využíváním peněz by měl dohlížet magistrát. „Kontroly již běží a na první pololetí letošního roku jich máme naplánováno kolem dvou set,“ uvedl vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví Marek Šimůnek. Prozatím město uskutečnilo desítky šetření a zatím ani v jednom případě nemuselo přikročit k odebrání příspěvku.

Lidé se však snaží nad úředníky vyzrát a chtějí po poskytovatelích sociálních služeb doklad o tom, že ji skutečně využili. „Už se nám to stalo, ale rozhodně jim takové potvrzení nevydáme,“ dodala Stašová. (sir)