Informace zpracovala Martina Vítková z Galerie moderního umění v Hradci Králové.

Tentokrát bude řeč o sochách, které stojí u vchodu do Galerie moderního umění. Jde o mužskou a ženskou figuru.

Jejich autorem je sochař Ladislav Šaloun (1870 – 1946). Obvykle bývají vykládány jako Obchod a Úroda. O mužské soše jsme psali prostřednictvím tohoto seriálu před týdnem, v tomto díle se budeme věnovat té ženské. Figura vpravo je z prvních desetiletí dvacátého století rovněž velmi dobře známá. Říká si Úroda a úrodně opravdu vypadá. V dřívějších dobách byla nazývána také Hojností nebo Pomonou. Má obnažené prsy a jejíma rukama protéká bohatství přírody, jak naznačují listy a plody, které drží.

Hojnost často oslavuje konec války, je základem blahobytu plynoucího z míru, spravedlnosti a dobré vlády. Vyskytuje se na veřejných budovách jako znamení slibu, či oslava přínosu dobrého hospodáře. Někdy drží ovoce v míse nebo roh hojnosti.

Pomonu, bohyni sadů, zahrad a ovocných stromů známe z Ovidiových proměn. Jejím nápadníkem byl bůh počasí a změny Vertumnus, jenž na sebe během námluv bral nejrůznější podoby. Právě s ním bývá nejčastěji zobrazována. Ale případ galerie ani záložny to není. Pro dobrou vládu je bůh počasí příliš vrtkavý symbol.

Římská oslava podzimní sklizně nesla jméno bohyně Pomony. Za Pomonu se ráda převlékala také královská milenka Madame de Pompadour v rokokových Versailles.

Přestože se sochám říká Obchod a Úroda, mohly by být také dvojicí Vědy a Přírody. Pokud by Ladislav Šaloun, který je rovněž tvůrcem pražského Husova pomníku, tušil, že dům bude uchovávat umělecké sbírky, patrně by vchod ozdobil figurami Apollóna a Múz, ačkoli výtvarnému umění žádná Múza přímo nepřísluší.

Možná by zvolil Kleó, múzu dějepisectví a matku Múz, Mnémosyné, zosobnění paměti.