Smlouva mezi stavební firmou Strabag a hradeckým dopravním podnikem o výstavbě autobusového nádraží je mizerná. Tvrdí to soudkyně krajského soudu v Hradci Králové Ludmila Kolářová, která začala v pondělí rozplétat spor obou společností.

Strabag požaduje vrácení bankovní garance ve výši 80 milionů korun, o kterou přišel letos v lednu kvůli překročení náhradního termínu stavby terminálu, dopravce vyplacení odmítá.

„Ta smlouva za moc nestojí, je odbytá, mizerná. Je velmi stručňoučká a ke skutečné organizaci tak velkého díla může těžko posloužit,“ řekla soudkyně Ludmila Kolářová.

Stavba autobusového nádraží za zhruba 400 milionů korun měla původně skončit vloni v srpnu. Dopravní podnik ale nakonec Strabagu ustoupil a lhůtu posunul do konce listopadu. Když firma překročila i náhradní termín, dopravce garanci odčerpal. Strabag nakonec předal terminál až letos v červenci.

Právní zástupce Strabagu Josef Černohlávek u soudu řekl, že dopravní podnik si nemohl garanci z účtu ČSOB vzít, protože neměl za stavební společností pohledávku. „Ve smlouvě o dílo žádná sankce ve výši osmdesát milionů korun není. Čerpání záruky proto nebylo oprávněné,“ uvedl Černohlávek. Dodal, že zpoždění stavby zčásti zavinil dopravní podnik, který předal Strabagu projekovou dokumentaci s vadami, neustále požadoval práce mimo rámec smlouvy a podobně.

Obhájce dopravního podniku Vlastimil Marhan ale před soudem přečetl pasáž ze smlouvy, podle které dopravní podnik postupoval a kde se o záruce 80 milionů korun při nedodržení termínu stavby hovoří. „Na garanci jsme měli právní nárok. Nemyslím, že by můj klient byl nějak zbytečně přísný. Lhůta byla už jednou prodloužená o několik měsíců a dál už to nešlo. Naráželi jsme na zákon o veřejných zakázkách. V ohrožení ale byla zejména dotace z Evropské unie,“ řekl Vlastimil Marhan.

Po přečtení předložených listinných důkazů nakonec soud jednání odročil na 22. prosince. Strabag by měl do té doby doplnit další listiny.

Firmě Strabag hrozí další potíže také při přestavbě sousedního Riegrova náměstí. Stavba měla být hotová na konci září, ale autobusy městské dopravy skrz plochu stále jen projíždí. Každý den tak společnosti nabíhá penále ve výši asi 150 tisíc korun.