Práce zastupitele není jednoduchá. Podle některých ani někdy nemá dostatečné podklady pro rozhodování. To se ukázalo při rozhodování o doplacení budoucí ztráty hradeckému dopravnímu podniku. A že nešlo o malé peníze, ve hře bylo 163,5 milionu korun.

„Podkladem je pouze odborný odhad prokazatelné ztráty pro rok 2015. Město by mělo dohodnout více vypovídajících podkladů pro hodnocení stále se navyšující prokazatelné ztráty. Je třeba porovnat navržený odborný odhad pro rok 2015 se skutečností v roce 2013 a odhadem v roce 2014. Ve smlouvě by měly být také očekávané cenové pohyby pohonných hmot. Pokud podobné údaje nemáme, tak se není v podstatě při rozhodování o 163,5 milionu korun o co opřít," myslí si zastupitelka Monika Štayrová (ANO 2011).

Město se ale brání. „Je to naprosto veřejná věc, kterou mají zastupitelé právo vidět," potvrzuje Romana Lišková (HDK), náměstkyně primátora. Také ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich je otevřený debatě: „Mohu vám předložit cokoliv, co chcete,. Jsme naprosto otevřeni," řekl zastupitelům na jejich pravidelném zasedání.

Dotace 163,5 milionu korun, kterou zastupitelé i přes odpor opozice schválili, má kompenzovat náklady královéhradeckého dopravního podniku.

„Chceme, aby jízdné nebylo drahé a obsloužilo naše občany. Ztráta je srovnatelná jako v jiných městech. Můžeme si vybrat. Buď budeme městskou hromadnou dopravu dotovat nebo necháme platit lidi. Hradec je velké město a nechceme, aby zbytečně lidé jezdili automobily, ale naopak využívali hromadnou dopravu," vysvětlila Romana Lišková, náměstkyně primátora.

Domluva s ředitelem

Podle Liškové není suma velká. Odpovídá 15 tisícům korun denně za jednu linku. A opět připomíná, že vše je k nahlédnutí na dopravním podniku. Této možnosti určitě opozice využije. „Klub ANO určitě požádá pana ředitele Kulicha o schůzku a budeme se rádi informovat a mluvit přímo s ním. Samozřejmě chápeme občanskou vybavenost města a potřebu mít fungující MHD. Hradecká MHD je skvělá a dopravní podnik perfektně využívá evropské dotace. Takže shrnuto, jediným důvodem je pouze nedostatečné množství informací pro samotné hlasování," dodal zastupitel Václav Víška (ANO 2011).

Cestující ubývají

Dopravní podnik se, podobně jako jiná města, potýká v posledních letech s úbytkem cestujících. Předloni v červenci na úbytek cestujících a na nižší výnosy podnik zareagoval tím, že s cílem uspořit několik milionů korun změnil provoz na pěti linkách a jednu linku zrušil. Proti tomu se však zvedla vlna odporu obyvatel, proto podnik od září redukci zmírnil a z plánovaných úsporných změn nezůstalo téměř nic.

Loni v únoru podnik zdražil papírové jízdenky o tři koruny na 18 korun. Radnice tento krok zdůvodnila snahou motivovat lidi k placení městskou kartou či formou SMS zpráv. Jízda placená čipovou městskou kartou zůstala na 12 korunách, neměnily se ani ceny časových kuponů.

„V loňském roce jsme od cestujících vybrali 120 milionů korun, celkový provoz ale stál 284 milionů korun. Právě rozdíl jsme chtěli po městu. Je to složitější, chybí nám například peníze od kraje, který odmítá platit dva miliony korun za vjezd na terminál hromadné dopravy. Faktorů je více," dodal Miloslav Kulich, ředitel dopravního podniku.