Jedněm je to k vzteku, druzí si pakují kapsy. Bílé šrotovné potěšilo jen obchody dvou řetězců s elektrem, Euronicsu a Datartu. Obrat jim v posledních třech dnech vzrostl o třetinu až polovinu.

„Obrat nám od 15. dubna, kdy akce začala, vzrostl o polovinu. Nejvíc jsou na odbyt ledničky,“ uvedla Andrea Veselá, provozní manažerka jediné východočeské prodejny Datart v Hradci Králové.

„Je to teď opravdu fofr. Lidé volají, ptají se, zamlouvají si zboží. Největší nápor čekáme od příštího týdne,“ přisvědčila vedoucí prodejny řetězce Euronics v České Třebové Kristina Stránská.

Jenže ostatním prodejcům je nabídka ČEZu k vzteku.

„Mám být sprostý nebo slušný? Vždyť zvýhodňují jenom dva obchody. Však už to na slabším odbytu chladniček a praček cítíme. Ale stěžovat si na to? Ne, jaký by to mělo smysl,“ hořekuje majitel královéhradecké prodejny Gorenje Jaroslav Exner.

„Je to nekalá soutěž, nefér hra,“ přidala se majitelka jedné prodejny elektra v Náchodě Jitka Pošepná.

Úsměvná na celé akci je skutečnost, že ani po nabízené tisícikorunové slevě za odevzdání starého spotřebiče se zákazníci mnohdy nedostanou na tak nízkou cenu, jakou nabízejí internetové obchody. I po odečtení šrotovného lze na internetu levněji pořídit například zboží inzerované v aktuálním letáku akčních nabídek řetězce Euronics.

Jenže – kamenné obchody jsou kamenné obchody. Zákazníci v nich cítí větší jistotu. „Tisícikorunová sleva je pěkná, ale dal jsem přednost přednost nákupu chladničky v jedné menší chrudimské prodejně. Znám to tam, mám to tam nejblíž a vím, že tam nebudu mít problémy s reklamacemi,“ řekl Václav Budka z jedné nedaleké vesnice.

Obchodů patřících po síť Euronics je ve východních Čechách 23, nacházejí se v každém větším městě.

Zajímavé je, že v řetězci Datart platí tisícikorunová sleva pouze v kamenných obchodech. Ve firemním e–shopu, kde jsou ceny běžně o několik stovek nižší, ji zákazníci neuplatní. ČEZ odmítá kritiku, že zvýhodňuje pouze dva řetězce.

Šárka Beránková dále vysvětluje: "Při výběru, koho oslovit s nabídkou partnerství pro akci Bílé šrotovné, se ČEZ Prodej, s.r.o., s nímž jsou uzavřeny smlouvy, řídil podle předem stanovených kritérií. Mezi nimi byly např. distribuční mapa prodejen či kvalita a garance služeb poskytovaných zákazníkům. Tyto podmínky nejlépe splňovaly právě Euronics a Datart. Cílem akce není podpora žádného prodejce ani výrobce. Proto je slevu možno využít pro spotřebiče dané kategorie od všech výrobců. Akci, která by zahrnovala všechny prodejce, nebyli schopni ani administrovat a rozjet. Takovou akci bychom nemohli realizovat a našim zákazníkům ji tak nabídnout.

Nejsme si vědomi žádného zneužití našeho postavení na trhu, přípravu akce "Bílé šrotovné" jsme také konzultovali s naším interním právním útvarem. Navíc naším trhem je prodej elektřiny a náš největší konkurent E.On zareagoval přípravou obdobné akce. Pokud ale ÚOHS dojde k opačnému závěru, pak samozřejmě budeme rozhodnutí respektovat a tuto výhodu pro naše zákazníky ukončíme."