„Vaše informace je správná. Ověřila jsem si, že paní Štrosová je ochotna věc vyřešit dohodou, proto budu v pondělí hovořit s členy vlády o revokaci našeho dřívějšího usnesení,“ vzkázala v SMS zprávě ministryně, která včera byla na Radě ministrů v Lucemburku.

Na vině je farmářka, tvrdí vyjednavači

Před několika dny totiž médii proběhla zpráva, podle kterých je Jaroslava Štrosová ochotna se dohodnout na směně pozemku o výměře asi 1400 metrů čtverečních, který vlastní a na kterém předešlé dohody ztroskotaly. Stát se totiž již předem domluvil s Ludmilou Havránkovou, že farmářce nabídne výměnu, a ona s ní souhlasila. Nicméně vláda dospěla k názoru, že farmářka nemůže závazku dostát, protože se nedohodla se svojí sestrou.

„Podmínky pro dohodu s celou rodinou Havránků nebyly naplněny,“ uvedl k tomu hlavní vyjednavač Úřadu vlády Michal Frankl. Dodal, že pro vyvlastnění hlasovalo 11 ministrů. Štrosová prý navíc za svůj pozemek požadovala násobně více, než státem nabízených necelých 200 000 korun. Dobře informovaný zdroj Deníku uvedl, že premiér Fischer s jednáním ohledně pozemků počítá.

Dálnice se už staví třicet let

Proti vládnímu usnesení o vyvlastnění rodiny Havránkových protestovali jak farmáři, tak i hradecký primátorovi Otakar Divíšek. Stát podle něho farmářku potrestal za svou vlastní liknavost. Havránková prý dlouhodobě upozorňovala, že pozemky nutné k dostavbě D11 nevlastní sama. Dálnice D11 by měla po dokončení vést z Prahy kolem Poděbrad a Hradce Králové až na hranice Polska.

První plány D11 pocházejí už z roku 1938, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň–Vratislav, projekt však překazila druhá světová válka. Výstavba prvního úseku tak začala až v roce 1978.

Teď čeká D11 na dostavbu zbývajících zhruba 70 kilometrů na polskou hranici.