Šok zažila například Lucie Pospíšilová z novopackého gymnázia. Práci z češtiny jí profesorka nejprve pochválila. „No, pak přišli naši z rodičáku. Já si zrovna vybírala vysokou školu v Brně a v té chvíli jsem se po telefonu dozvěděla, že jsem neudělala češtinu. To bylo zdrcující. Ale už je všechno v pořádku. Jen si neumím vysvětlit, až budeme psát naostro a kvůli technické chybě se třeba někdo nedostane do školy, kdo potom zjedná nápravu?“

Ředitel školy Pavel Matějovský je rozhořčen. „Chybu jsme objevili jen díky tomu, že jsme s profesory konzultovali výsledky. Protože nás někteří žáci zklamali, nedalo nám to a práce jsme si prošli,“ uvedl.

Asi deset testů bylo mylně vyhodnoceno také na Střední odborné škole v Novém Bydžově. „Přišlo nám, že je studenti nepsali, přitom je absolvovali. Nevím, kde byl problém,“ řekl ředitel Václav Málek. Celorepublikově bylo špatně vyhodnoceno 12 tisíc maturitních testů.

Vedle toho dostali ve škole špatné záznamové archy – omylem z Obchodní akademie v Hradci Králové. Problémy byly s časovým harmonogramem, kdy mezi dopoledním a odpoledním zkoušením měli studenti jen půlhodinovou přestávku, během níž nelze stihnout oběd. Málkovi vadily nejednoznačné pokyny, kdy nebylo jasné, co má dělat on, co zadavatel, co komisař a co hodnotitelé testů.

„Mohu maturity Cermatu srovnat se zkouškami od společnosti Scio, které jsme si u firmy objednali pro naše prváky a třeťáky, a – byl to rozdíl. Scio jako soukromá firma dodala přesné podklady a srozumitelné a uživatelsky jednoduché vyhodnocení. Dělá testy takové proto, aby je dobře prodala. U státního Cermatu toto bohužel neplatí. Pokyny byly složité, spojené s obrovským množstvím papírování, do toho nám neseděl operační systém v počítačích,“ přisvědčil ředitel Střední odborné školy v Chrudimi Jaroslav Kořínek.

Jak se shodl se svými kolegy, obrovským problémem bylo jen otevření a porovnání výsledků maturit, když z Prahy přišly. Jednak byly ve více souborech, jednak se pražští úředníci přepočítali, když se domnívali, že počítače ve všech středních školách už „jedou“ na moderní operační systémy.
„Dokumenty se špatně otevíraly, a když už se to podařilo, výsledky byly obtížně interpretovatelné,“ přidal se ředitel Střední průmyslové školy elektrotechnické v Pardubicích Miroslav Zapletal.

Na gymnáziu v Lanškrouně byli někteří kantoři nespokojení i se zadáním testů. Nelíbily se hlavně češtinářům.

„Studenti dostali esej, ale ta není v Česku zvykem psát. Vrtá mi hlavou také personální zajištění vyhodnocování testů. U písemek seděl jen jeden kantor, u ústních budou dva, ale pokud mají být výsledky srovnatelné pro celou republiku, budou takto nutně subjektivní,“ míní ředitelka lanškrounského gymnázia Věra Šverclová.

Rozpaky budily i přípravy státních maturit. Jako nelogický a zmatený hodnotili ředitelé samotný rozvoz otázek do škol. Firma, která tendr za 50 milionů vyhrála, rozvážela testy po školách bez zřetelného systému, což tak stálo podle kritiků zbytečný čas a benzin. Studenti také nejsou nijak motivováni k absolvování druhé, náročnější úrovně testů, když jim to nepomůže v přijímacích řízeních na většinu vysokých škol.

Jak studenti „Stachanovci“: Testy splnili na 120 procent. Anebo úplně chyběli
Východní Čechy – Při generálce státních maturit bylo v celé zemi špatně vyhodnoceno 12 000 testů, přiznala státní společnost Cermat, která státní maturity zajišťuje. Celková chybovost činila sedm procent a podle Cermatu ji způsobili hlavně zadavatelé a hodnotitelé testů na školách. Cermat slíbil opatření, aby se při ostrých maturitách na jaře 2011 tato situace neopakovala: přibude další školení a prý se zjednoduší záznamové archy. „Většinově se chyba projevila tak, že žák nebyl hodnocen pro nepřítomnost nebo byl hodnocen výsledkem nula navzdory tomu, že zkoušku vykonal,“ popsal nejčastější zádrhele ředitel Cermatu Pavel Zelený. Problémy se objevily na třetině škol které se do projektu zapojily. Někteří studenti se například v hodnocení dozvěděli, že napsali test na 120 procent, někde zase nedostaly hodnocení celé třídy.