Cena nejdražší stavby v novodobé historii Hradce Králové do dneška narostla z původních 568 milionů bez DPH na současných 652 milionů korun. Naposledy v tomto týdnu částka vzrostla o 19,5 milionu.

Peníze půjdou na vybavení stadionu a různé úpravy projektu podle požadavků města. Za peníze se mimo jiné změní dispozice skyboxů, pořídí se gastrovybavení nebo se upraví sociální zařízení u ubytování.

Ikonická lízátka jsou zpět na svém místě. První stožár se nad fotbalovým stadionem v Hradci Králové vztyčil v půlce ledna.
Rapid Vídeň na otevření stadionu do Hradce nepřijede. Arénu bude provozovat klub

„Do nedávné doby nebyly přesně známé parametry, jakým způsobem bude provozovatel zajišťovat všechny funkce stadionu. Tyto funkce se řeší takzvanou variací, s tím se od začátku počítalo,“ říká současný investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek (HDK/TOP 09). Stadion bude v prvním roce provozovat FC Hradec Králové.

Současná smlouva už další zdražení nepřipouští. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek se může vysoutěžená cena zvednout o maximálně 15 procent a k této částce teď už zbývají jen zhruba dva miliony. Jenže už teď je jasné, že další miliony spolykají úpravy. Půjde třeba o venkovní amfiteátr, běžecký ovál kolem stadionu, vybavení tělocvičen. Na tyto práce bude muset město udělat další soutěž.

První cyklověž stála u nádraží od roku 2013. O šest let později byla rozebrána kvůli chystané demolici hotelu Černigov, na jehož pozemcích částečně stála.
Cyklověže z Hradce zmizely, znovu se ale vrátí. Stát budou u stadionu a nádraží

Podle hradecké primátorky finančně přispěje Královéhradecký kraj. „Předběžně jsme dohodnutí, že kraj otevře diskuzi, respektive bude ochoten přispět poměrně netriviální částkou právě na multifunkci arény. Kraj si je vědom, že aréna nebude sloužit jen Hradečanům, ale celému regionu nejen ke sportovnímu, ale i ke kulturnímu využití,“ řekla primátorka Pavlína Springerová.

Původní projekt také neřešil například obnovitelné zdroje. „Zadání tyto prvky neobsahovalo. Byla by to obrovská nevyužitá příležitost. Střecha stadionu je na všechny světové strany, přímo se nabízí umístění fotovoltaiky. Míříme tím směrem, aby zhotovitel připravil stavbu tak, aby nám při budoucím dovybavení těmito prvky nebyly vytvořeny žádné zásadní překážky,“ vysvětlil Lukáš Řádek.

O dalších pět milionů korun navíc zaplatí Hradec Králové za lávku přes Labe u Aldisu.
Lávka pro pěší u Aldisu opět zdraží. Cena už je podobná jako u silničních mostů

Cena vytouženého fotbalového stadionu byla vysoutěžená na 568 milionů korun. Stavba začala před rokem, ještě za minulého vedení města. Jenže brzy po zahájení stavby se ukázalo, že cena není rozhodně konečná. Už loni v březnu začaly prosakovat zprávy o tom, že konsorcium firem vedené společností Strabag chce s městem jednat o zvýšení ceny. Původní návrh dodavatele byl 69 milionů navíc, nakonec se obě strany dohodly na zdražení stadionu o 59 milionů korun.

„Vyjednávací skupina současně dojednala navýšení rozsahu stavebních prací. Dodavatel zbourá starou tribunu, místo které vzniknou další parkovací místa, parkoviště vybaví dobíjecími stanicemi pro elektromobily,“ vysvětlil před sedmi měsíci tehdejší náměstek hradeckého primátora pro investice Jiří Bláha (ODS).

Nové motorové jednotky řady 847 od společnosti PESA vyjedou i na vybrané tratě v Královéhradeckém kraji.
České dráhy nasadí v Královéhradeckém kraji nové motorové a elektrické vlaky

Zastupitelé zdražení schválili na konci června a konsorcium stavebních firem v čele se Strabagem se tehdy zavázalo, že navíc postaví šatny pro mládežnické oddíly v zázemí stadionu a zvýší kapacitu z původních 8 tisíc na 9300 míst k sezení. Důvodem zdražení byly rostoucí ceny stavebních prací a materiálů. Současně se o dva měsíce prodloužil i termín dokončení stavby na konec letošního června.