Architektonická stezka Po stopách Jana Kotěry vznikla k výročí sta let od Kotěrova úmrtí. Pro zájemce o dílo významného architekta ji připravil Královéhradecký architektonický manuál (KAM).

Nová stezka čítá deset hesel. "Představuje nejen známé realizace jako Muzeum, Palmovou zahradu nebo kiosky Pražského mostu, ale i Kotěrovy nerealizované návrhy na Záložní úvěrní ústav či dostavbu Muzea nebo nedochovaný regulační plán z roku 1903," uvádí KAM na facebooku.

Na stezce je celkem deset zastavení:
Okresní dům, Palackého 409/6
Muzeum, Eliščino nábřeží 465
Park za muzeem, Eliščino nábřeží 465
Dostavba muzea (Kotěrův návrh), Eliščino nábřeží 465
Fontána před muzeem, Eliščino nábřeží 465
Obecní dům, Eliščino nábřeží 626
Kiosky Pražského mostu, Eliščino nábřeží
Palmová zahrada, Československé armády 275
Kotěrův regulační plán, třída Československé armády
Záložní úvěrní ústav (Kotěrův návrh), Velké náměstí 140/16a

Do Hradce Králové přišel Jan Kotěra v roce 1901, a to na žádost starosty Františka Ulricha, který chtěl, aby Okresní dům v Palackého ulici projektoval právě Kotěra.

První přemalba graffiti na mostu U Soutoku.
Bílá zeď je lepší než tohle, říkají aktivistky, které přemalovaly „prsatici"

Architekt zanechal svou stopu i na Rychnovsku. V Dobrušce se můžete podívat na Vilu U Rýdlů - městský domek přestavěný v národním slohu podle návrhu Jana Kotěry v letech 1917 až 1919. V Kostelci nad Orlicí je jeden z posledních realizovaných projektů Jana Kotěry - kubistický dům navržený v roce 1921 pro Rudolfa Vanického, dostavěn byl až po smrti architekta.

Jan Kotěra se narodil 18. prosince 1871 v Brně, vystudoval odbornou školu stavitelskou v Plzni. V letech 1894 až 1897 působil ve Vídni, kde studoval ve výběrovém atelieru na vídeňské akademii u Otto Wagnera. V roce 1897 odjel do Itálie studovat klasickou architekturu. Z cesty se vrátil do Prahy, kde v roce 1898 získal místo profesora architektury.
Budovu muzea v Hradci Králové (1909 až 1913) je možné považovat za nejbohatší syntézu Kotěrových principů: moderního historismu na jedné straně a snah o očišťování a abstrahování architektonického prostoru na druhé. (Zdroj: KAM)