Nenápadného mostku na Eliščině nábřeží by si člověk málem ani nevšiml. Přitom tu stojí už více než sto let a jde o zajímavý doklad secesní stavby z dílny architekta Františka Sandera, který v Hradci stojí například i za vzhledem vodní elektrárny Hučák. A proč se o této stavbě zmiňujeme? Nedávno ji totiž obsadili dělníci, kteří by zchátralému betonovému mostku měli vrátit jeho původní lesk.

Místo asfaltu dlažba

„Stavební úpravy mostku u lázní spočívají zejména ve statickém zajištění a zesílení oblouku mostku. Opravena bude levá a pravá parapetní zeď a na konci budou instalovány zdobné prvky, které budou kotveny do zábradlí. Dojde i k sanaci povrchu mostku, původně tam pěším i cyklistům sloužil litý asfalt, nově zde bude mozaiková dlažba," vypočítává zásahy mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

I když most není památka, nachází se v památkové zóně a vztahuje se na něj zákon o památkové péči. Stavbaři tak musí všechny kroky pečlivě probírat s památkáři a Národním památkovým ústavem Josefov, aby nově vznikající replika byla co nejvíce podobná svého původnímu historickému vzhledu.

Most bude také natřen speciálním nátěrem, ze kterého lze snadno smýt grafitti, jimiž kreativci na mostě v minulosti rozhodně nešetřili. „Myslíme i na případné a všudypřítomné vandaly a práci jim takto stěžujeme," vysvětluje mluvčí Vlčková. Za opravu město firmě MPS Mostní a pozemní stavby z Čepí zaplatí více než 2,6 milionů korun. Hotovo by mělo být do konce jara, ještě před začátkem letních prázdnin.

Zapomenutý mostek slaví 114 let
Secesní mostek vznikl v roce 1911 podle návrhu architekta Františka Sandera. „Původně byl postaven přes Piletický potok, který tekl do Labe. Potok byl ale později odkloněn a mostek zůstal na suchu," přibližuje historii betonového oblouku, který má na povrchu omítku připomínající kámen, vedoucí odboru památkové péče královéhradeckého magistrátu Jan Falta. „Most od své výstavby prošel jen drobnými úpravami, měnila se například mostovka, tedy dláždění. Teď se stavba konečně po sto letech dočká kompletní rekonstrukce," libuje si Jan Falta. Historická stavba nebyla dlouhodobě v nejlepší kondici, měla například řadu povrchových trhlin a na koncích mostu zcela chyběly ozdobné prvky, které zřejmě zničili vandalové. Ty teď projektant musel úplně nově vytvořit. Kde hledal inspiraci? Pomohly mu historické fotografie mostku.