„Nové elektroskútry budou využívat hlavně okrskáři, a to nejen v centru Hradce Králové, ale především v okrajových lokalitách města, jako jsou chatové osady, zahrádkářské kolonie nebo městské lesy,“ popisuje využití skútrů ředitel hradeckých strážníků Martin Žďárský. V hradeckých ulicích by se skútry v retro stylu měly objevit do dvou týdnů. Město za ně prostřednictvím Městské policie zaplatilo celkem 336 tisíc korun včetně doplňků.

„Strážník, který je na skútru, má daleko lepší kontakt s lidmi, není zavřený v autě a vnímá lépe to, co se kolem něj děje,“ vysvětluje Martin Stránský. Každý stroj najede ročně kolem 40 tisíc kilometrů, využívat je budou strážníci od jara do podzimu.

Obyvatelé Praskačky se bojí hluku a prachu z dopravy a výroby v nových halách. Zdejší firma je chce postavit na bývalém chrtím závodišti.
Místo „chrtince“ haly a domky, část Praskačky se bojí hluku, aut, ale i zbraní

„Okrskář zaznamená černé skládky, závadové osoby, baví se s lidmi o jejich problémech, co je kde trápí a tak dále. Pro nás je takové vozidlo ideální,“ dodává šéf strážníků.

Městská policie v současnosti využívá 21 aut a také kola. Klasické benzinové skútry nemá. Teď se chystá pořídit speciální auto, které bude pomocí moderních technologií odhalovat špatné parkování. „Bude jezdit po městě, často minimální rychlostí, ale především v placených zónách. Tam bychom chtěli elektroauto nebo hybrid,“ dodává Martin Žďárský.

Skútry v retrostylu dodala strážníkům hradecká firma. „Maximální konstrukční rychlost je 95 kilometrů za hodinu, výkon motoru 6,5 kilowatt, což je v přepočtu nějakých 9 koní. Maximální dojezd je až 150 kilometrů, v reálném provozu městské policie kolem 100 kilometrů,“ počítá dodavatel Robert Havrda. Do plna se stroj nabije za čtyři hodiny.

Cyklostanice slouží na údržbu a drobné opravy kol a dalších dopravních prostředků.
Opravit si kolo a jet dál. Na hradeckém nábřeží přibyla servisní cyklostanice

„Největší přínos vidím v tom, že městská policie se bude chovat ekologicky, bude velmi efektivní, v rámci jednotlivých okrsků bude blíž lidem, bude víc mobilní a flexibilní. Chceme, aby město Hradec Králové skutečně vnímalo klimatickou změnu, vnímalo potřebu nějakých adaptačních opatření,“ připomíná hradecká primátorka Pavlína Springerová.

Samotné město ale zatím ve své flotile žádný elektromobil nemá. „Je to nedostatek, který bychom v budoucnu měli určitě změnit. Pořízení elektromobilů každopádně musí být plánováno zejména s ohledem na pravidelnou obměnu vozového parku," dodává hradecká primátorka.