Před třemi lety vyjely bagry do lokality Mileta na oplocený pozemek, na kterém má vyrůst supermarket Kaufland. Ihned poté, co stroje párkrát koply do země, ale zase odjely. Úkol totiž splnily. Díky této akci totiž oficiálně začala stavba obchodního domu a investorovi už nehrozí propadnutí stavebního povolení. Opravdový začátek stavby supermarketu je však i o tři roky později stále ve hvězdách. Pokud se všechno podaří, vrátí se těžká technika na místo nejdříve za dva roky.

Pravděpodobně to ale bude trvat ještě o něco déle. Kaufland totiž sice má stavební povolení, ale dobře ví, že kolaudace se jen tak nedočká. Chybí totiž dopravní napojení. A chybět bude až do té doby, dokud Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s městem Hradec Králové nedokončí desítky let očekávanou rekonstrukci křižovatky Mileta. Kaufland by sice mohl žádat o napojení na stávající komunikaci, vzhledem k dopravní situaci v lokalitě by ale jen těžko uspěl.

"Aby mohli reálně začít stavět, musí projít administrativním kolečkem na úřadě, kde jim povolí napojit se na novou verzi křižovatky. Musí tedy počkat na definitivní řešení Milety a podle toho povolení zaktualizovat," vysvětluje pirátský zastupitel a člen spolku KOS Aleš Dohnal.

Samotná Mileta je v současné době nejblíž své realizaci za 40 let různých plánů. Podle ředitele hradeckého ŘSD Marka Novotného má být znám zhotovitel stavby do konce příštího roku. A na začátku roku 2022 má začít samotná stavba.

"Vzniknou hned dvě důležité křižovatky - jedna velká na okruhu a druhá menší zhruba na úrovni před fakultní nemocnicí," potvrzuje investiční náměstek primátora Jiří Bláha (ODS). Větší část úkolu je na ŘSD, město ale musí zvládnout neprojektovat napojení fakultní nemocnice na menší z křižovatek včas, aby nedošlo k časové prodlevě. Dopravní napojení ze svého obchodního domu si bude řešit a financovat Kaufland sám.

Sjezd k supermarketu nebude součástí ani jedné ze dvou plánovaných křižovatek. „Má být před záchrankou směrem k Benešově třídě. Těsně pod tou současnou ostudnou panelkou,“ popisuje Dohnal. Definitivní napojení Benešovy třídy je podle Dohnala ještě ve hvězdách a město je v tomto ohledu na úplném začátku. Není totiž na rozdíl od napojení fakultní nemocnice součástí územního rozhodnutí na Miletu a stamilionová investice tak může začít bez vyřešení Benešovky. Je tak reálné, že panelová cesta od Benešovy třídy zůstane na místě i poté, co už bude Mileta hotová. Nejen pro Kaufland by ale bylo lepší, kdyby se i tato investice vyřešila současně.

Podobnou taktiku jako Kaufland zvolila v Hradci Králové před lety i pojišťovna Generali. Poté, co nechala zbourat vilu ve Střelecké ulici, chtěla na jejím místě postavit své regionální sídlo. V roce 2017 na místo vyjely bagry a oficiálně zahájily stavbu. Podobně jako u Kauflandu tím ale stavební činnost skončila a šlo pouze o to, aby společnosti nepropadlo stavební povolení. Po dalších dvou letech pojišťovna svůj pozemek překvapivě prodala.