Právě na místě nehodyv pondělí 27. červnapředvedli zástupci Správy železniční dopravní cesty a ministerstva dopravy unikátní laboratorní prototyp varovného systému Regiocross, který by měl podobným situacím předejít.

„Družice vysílá signály a pomocí nich se určí poloha lokomotivy. Když se vlak blíží k přejezdu vyšle radiový signál, jenž sepne varovný panel, který je umístěný u železničního přejezdu a na přístrojích GPS navigace v automobilech se zobrazí varovná zpráva Pozor jede vlak. Lokomotiva také nezávisle spustí stávající přejezdové zařízení, což jsou závory,“ uvedl Lubor Bažant ze Správy železniční dopravní cesty.

V České republice je zhruba 4500 železničních přejezdů označeno pouze dopravní značkou bez dalšího zabezpečení. „Primárním záměrem je dát systém tam, kde závory nejsou. Zařízení by mělo být v místech, kde jsou jednokolejné nebo vedlejší tratě a kde je špatná viditelnost,“ dodal Lubor Bažant.
Podle tvůrců systému Regiocross by jeho zavedení nejen zvýšilo bezpečnost na železničních přejezdech, ale také by přispělo ke zvýšení rychlosti vlaků v těchto kritických místech, a tudíž zlepšení plynulosti provozu nejen na kolejích, ale také na silnici. „Chtěli bychom do systému zapojit také návěstidlo přejezdníku, který by strojvedoucímu signalizoval, že zařízení je v pořádku a řidiči vozidel jsou varováni,“ řekl Jan Taufer ze Správy železniční dopravní cesty.

Železniční přejezdy patří mezi nejnebezpečnější místa pro silniční provoz. Dopravní nehody na nich nejsou sice tak časté, ale obvykle končí tragicky. V roce 2010 zahynulo po střetu s vlakem na železničních přejezdech 47 osob, což je o 20 procent více než v předešlém roce.