Odborníci před tím většinou varují. Vadí jim zejména případné telefonování bez trestných bodů.

„To je nesmysl. Telefonování za jízdy je velice nebezpečný nešvar. Politici to chtějí změnit, protože sami telefonují za jízdy. Je prokázáno, že telefonování prodlužuje reakční dobu řidiče a odvádí jeho pozornost od řízení, což platí také u povolených hands free sad. Já bych naopak postih ještě zpřísnil,“ tvrdí Jan Pechout z BESIPu. „Divíme se, jaká je nehodovost, a touto změnou bychom šli úplně proti smyslu našich snah,“ dodal.

Zmírnění postihu za telefonování za jízdy se nelíbí ani ministerstvu dopravy. „Zeptejte se kteréhokoliv experta na problematiku bezpečnosti silničního provozu, ten nad tím bude kroutit hlavou. Telefonování za jízdy většina evropských států trestá, je to velký nešvar. Současné vedení ministerstva je zásadně proti tomu, aby se to měnilo,“ prohlásil Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Na webových stránkách ministerstva dokonce visí výsledky výzkumu, který se zabýval právě telefonováním za jízdy. Vyplývá z nich například, že tento nešvar lze rizikovostí srovnat s jízdou pod vlivem alkoholu. Riziko vzniku zaviněné dopravní nehody je prý u telefonujícího řidiče více než pětkrát vyšší než u šoféra soustředěného.

Poslankyně Hana Orgoníková (ČSSD) si umí představit debatu například o zvýšení maximálního počtu trestných bodů z 12 na 18, ovšem u telefonování za jízdy je nekompromisní. „Já bych postih naopak zvýšila, protože to považuji za závažný přestupek. Takový řidič se plně nevěnuje řízení, což platí i u hands free,“ řekla.

Další hradecký zákonodárce David Kafka (ODS) je smířlivější. Počet trestných bodů za telefonování by naopak snížil. Ze dvou bodů na jeden. „Telefonování za jízdy je špatné, ale život ukázal, že lidé budou volat stejně. Navíc je potřeba rozlišovat nebezpečnost a brát to komplexně. Myslíte, že obsluhování autorádia nebo konzumování jídla za jízdy jsou v pořádku,“ ptá se.

Dodal, že do případné novely silničního zákona hodlá prosadit i jednu vlastní změnu. Věkovou hranici pro zdravotní prohlídky u řidičů by posunul z 60 na 65 let. Souvisí to podle něho se zvyšováním aktivního věku.