Hradečtí radní v úterý odsouhlasili dodatek smlouvy mezi městem a stavební firmou Strabag, která se zavázala k dokončení díla v listopadu. „K podpisu dokumentu dojde ještě tento týden,“ uvedl náměstek primátora Josef Malíř.


Původní termín, srpen, firma nedodržela pro komplikace se stavbou složité unikátní konstrukce.

„Druhou podmínkou je, že náklady za vícepráce, které nám firma bude účtovat, nepřekročí 77 milionů korun. To je téměř dvacet procent z celkové částky zakázky, tedy maximum toho, co nám povoluje zákon. Společnost původně požadovala téměř dvojnásobek,“ řekl náměstek.

Pokud Strabag nedokončí stavbu letos, přijde Dopravní podnik města, který je investorem stavby, o dotaci z Evropské unie ve výši 62 milionů.
„Pak sáhneme po bankovní garanci osmdesát milionů, kterou musela firma složit před zahájením prací.“

Jak by se poté zachoval Strabag, je ve hvězdách. „Buď by stavěli dál, nebo bychom museli stavbu uzavřít, spočítat, doplatit a pak vyhlásit soutěž na nového dodavatele,“ dodal Josef Malíř.

Výstava nového terminálu v Hradci se zřejmě zpozdí o tři měsíce

Dokončení nového autobusového terminálu v Hradci Králové, který buduje firma Strabag, se zřejmě zpozdí o tři měsíce a stavba bude dokončena do konce listopadu. Nový dodatek smlouvy, který dnes schválili hradečtí radní, také umožňuje navýšení ceny stavebních prací o více než 77 milionů korun, původně měl terminál stát přibližně 300 milionů korun. O schválení dodatku informoval mluvčí hradecké radnice Václav Svoboda.

"Dodatek smlouvy s firmou Strabag by měl být podepsán do konce srpna," řekl mluvčí. Firma však původně požadovala navýšení o více než 100 milionů korun. Náměstek hradeckého primátora Josef Malíř již dříve řekl, že zpoždění a navýšení ceny způsobily některé technické nejasnosti v přípravě stavby, například u ocelových konstrukcí. V areálu jsou nyní dokončeny například komunikace v okolí budoucího nádraží a také například ocelové konstrukce dvou odbavovacích hal.

Postup vedení města ve vyjednávání se společností kritizují například opoziční zastupitelé za ČSSD, kteří zvažují, že celý postup města nechají prověřit právníky.

Hradec Králové dosud žádné autobusové nádraží nemá, autobusy odjíždějí z provizorních stání před vlakovým nádražím a z panelové plochy U Koruny. Po dokončení terminálu hromadné dopravy stavbaři upraví také nedaleké Riegrovo náměstí před nádražím Českých drah. Stavební práce by měly podle původního harmonogramu skončit na podzim 2008, celkové náklady na stavbu terminálu a úpravy Riegrova náměstí byly původně 470 milionů korun včetně DPH.