Sraz si nenechalo ujít i přibližně 1500 návštěvníků, kteří lidová vozítka z NDR nevlastní, řekl organizátor akce Jaroslav Bábik. Srazu se účastní majitelé aut z Polska, Německa, Slovenska a České republiky. Přivezli pečlivě udržované veterány, také některé netradiční úpravy, například kabriolet.

Podle Bábika tunning trabantům sluší. "Mají upravený podvozek a dává se do něj motor z wartburga, auto je pak silnější, a když má dobrý výfuk, tak má i slušný zvuk," řekl Bábik, který sám vlastní jeden upravený vůz a je rovněž majitelem veterána značky Trabant P 60 z roku 1964.

"Když nám nedávno zavedli bodový systém, majitelé trabantů se začínají vracet ke klasickým veteránům a upravují si je tak, aby vypadaly, jako když vyjížděli z linek," řekl Bábik.

Sportovně upravený trabant dokáže jet rychlostí až 150 kilometrů v hodině. Normálně vybavené a dobře udržované auto této značky může ujet za hodinu asi 100 kilometrů, řekl Bábik.

Jako na každém srazu příznivců motorů a karoserií nechyběli ani zde soutěže. Tahal se trabant na čas, házelo se kolem, na své si přišly při soutěžení také děti. Majitelé Honeckerových saní, jak se také těmto autům přezdívá, si nenechali ujít spanilé jízdy.

Příznivci či milovníci trabantů, kteří nestihli přijet tento víkend do Jívky, mohou svou neúčast brzy napravit na některém z dalších srazů. Například na přelomu srpna a září se uskuteční již 11. ročník Trabant srazu ve Vrbně u Blatné, na září nadšenci připravují sraz ve Frýdku-Místku a na říjen je do Prahy plánována 9. podzimní Trabantiáda.

Od zahájení výroby trabantu na jaře 1958 typem P 50 do roku 1991 opustily výrobní středisko národního podniku Sachsenring, Automobilové závody Zwickau, více než tři miliony vozidel.