Nejnovější trendy týkající se kombinací barev určují výrobci obalů. „Nakupujeme fólie od německých a převážně italských firem. Kolikrát máme zmatek v tom, co je vlastně populární. Je ale fakt, že u nás si lidi přejí hlavně modrou, ke které se nejčastěji přidává stříbrná stuha. Už dlouhé roky. Bez ohledu na to, co vymyslí výrobci. Nebo si zákazníci vybírají bílou a stříbrnou. Barvy, které připomínají sníh,“ popisuje Naděžda Jiráková, majitelka balicí služby.

K balení upřednostňuje fólii. Netrhá se pod rukama a přizpůsobí se každému tvaru. Každý rok se těší na neokoukané kombinace barev. Ukazuje přitom jednu z novinek, kterou je zlatá a vínová.

„Přáli bychom si větší výběr, ale absolutní nedostatek je ve fóliích s dětským motivem. Když už nějakou seženu, koupím dvacet rolí a mám je čtyři roky. Přitom Vánoce jsou především o dětské radosti,“ podivuje se Jiráková.

Zabalí i osobní auto

Vzhled vánočního překvapení také může svědčit o tom, jak si druhého vážíme. „Když dáme dárek nezabalený, předáváme jen zboží,“ myslí si Jiráková a souhlasí i její dvě kolegyně.

Pod ruce se jim dostávají dárky různých velikostí a tvarů. Od ponožek, korálků až po dětskou kolébku nebo parohy z jelena či varhany. Jeden zákazník si od nich dokonce přál zabalit osobní auto. Začali na parkovišti, aby majitel mohl odjet. Na jiném místě schovali auto do fólie. „Trvalo nám to asi hodinu. Musel pomáhat i můj manžel. Někdo si nechá zabalit klíče, jiný zase celé auto,“ směje se Jiráková.

Balit chtějí muži

S kolegyněmi se shoduje, že letos má více zákazníků mezi muži. „Možná je to tím, že nejsou tak zruční, ale hlavně chtějí dát pod stromeček pěkný dárek. Většinou si nevybírají. Nechávají na nás, jaký styl zvolíme,“ dodává kolegyně Drahomíra Široká.

Žít ve dvojici s ženou z balicí služby, musí být pro muže skutečnou výzvou. Laťku má logicky nastavenou hodně vysoko. Těžko s jejím umem může soupeřit.

„Od muže je balíček vyloženě zmordovaný, protože má srandu z toho, že jsem z balicí služby. Vím, že to dělá z recese, aby jeho dárek oproti mému vynikl a kontrastoval,“ směje se Jiráková, kterou kolegyně pohotově doplňuje. „Lepenku, se kterou vystačím na deset dárků, on spotřebuje na jeden. Asi se i snaží, ale konkurovat nemůže,“ přidává se také s úsměvem Široká.

Kromě Vánoc je balicí služba hodně vytížená na svatého Valentýna. „O tomto svátku je na lidech vidět větší uvolněnost. Víc si nakupování a balení užívají. Chodí třeba muži, kteří mají drobné dárky pro své kolegyně z práce. Kdežto Vánoce jsou pro spoustu lidí hodně hektické,“ uvažuje majitelka provozovny.

Má také hodně práce, když třeba přijde řada na populární jméno v kalendáři.

„Každopádně nás všechny potěší člověk, na kterém je vidět, že má dárek pro někoho, na kom mu záleží,“ svěřuje se živnostnice.

Někteří si na Vánoce přejí, aby měli všechny balíčky ve stejném designu. „Potom jim držíme jednu roli, dokud neřeknou dost. Jiní zase vybírají pro každého člena rodiny specifickou kombinaci barev,” naznačuje.

Ceny za zabalení se odvíjejí v závislosti na velikosti dárku. „Neúčtujeme si ale za práci. Když se zákazník rozhodne, že chce jen naměřit velikost fólie a připravit mašli, platí stejně, jako kdybychom mu dárek zabalili. Je jasné, že každý ho nemůže přinést,” uzavírá Jiráková.

MARTIN DONÁT