A ze zahlcení auty se Opatovice zřejmě nedostanou ani po probíhající dostavbě třetího patra křižovatky, kudy bude pokračovat dálnice R35. Silničáři totiž odpískali plán na další mimoúrovňovou křižovatku na R35 v sousední Bukovině nad Labem, která by obnovila propojení obcí na obou stranách Labe a ulehčila by i Moravskému předměstí v Hradci Králové.

Důvod? Úspory. „Ušetří se tím 100 milionů korun a tolik mimoúrovňových křižovatek ani neodpovídá normě, byly by příliš blízko od sebe," řekla Hana Jarolímová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Křižovatka v Bukovině  na staré cestě ze Sezemic do Hradce by ležela tři kilometry od dobudovávané třípatrové křižovatky v Opatovicích.

Odpor okolních obcí byl marný. Například z Vysoké nad Labem do Opatovic dnes řidiči místo dřívějších třech kilometrů najedou devět, a to anachronickou jízdou přes  Březhrad a po stejné silnici zase zpátky. Snahy o navrácení plánu na křižovatku u Bukoviny však už vzdal i starosta Opatovic Pavel Kohout.

„Už bylo vydáno i územní rozhodnutí na stavbu R35, celý proces by musel být obnoven,  a to by stavbu dálnice zdrželo o několik let," uvedl.

Nejbližší další sjezd z R35 tak bude až v Rokytně, o jehož větší potřebnosti Kohout pochybuje. Obslouží jen Býšť a částečně Sezemice, na přehuštěném předměstí Hradce by měl mnohem větší smysl.

Problémy řidičů i nespokojenost místních s hustou dopravou tak zřejmě vyřeší až jižní okruh kolem Hradce. Jenže s jeho stavbou nelze v nejbližších letech také počítat. Do té doby si tak přes Opatovic budou nadále zkracovat cestu i lidé, jedoucí ze západní části Hradce na východní.

A po zaslepení staré „hradubické" státovky, jež přesměrovalo další dopravu, tu  nyní přibylo dalších šest tisíc aut denně. „Obcí projede denně 15 tisíc aut ," dodal Kohout.