„Frekventovaná linka číslo 1 a 2 končí na Novém Hradci. Jezdí tam kloubové trolejbusy, kterých by stačilo  za hodinu méně. Jaká bude redukce, ale budeme ještě řešit. Možné je, že přidáme na trase více trolejbusů nebo částečně ubereme ty, které by jezdily na kopec. Rádi bychom totiž svedli část trolejbusů na velké sídliště Pod Strání, kde by končily," vysvětlil ředitel DPMHK Miloslav Kulich s tím, že ostatní linky směřující Pod Strání, kde žije podstatně více obyvatel než na Novém Hradci Králové, by zůstaly zachovány.

Záleží na dotacích

Nejdříve by se mohly začít nové sloupy pro trolejové vedení stavět v příštím roce. Záleží také, jestli DPMHK získá dotace od Evropské unie. „Předpokládáme, že uspějeme. Je to také určitá podmínka pro výstavbu nové trati," dodal Kulich.

Nově by tak mělo projet z Brněnské ulice do ulice Pod Strání 140 trolejbusů denně, z toho 19 v nočních hodinách.

„Autobusy k nám zajíždějí celkem dost, ale další alternativě se bránit určitě nebudu," svěřila se Hradeckému deníku Petra Loskotová, která bydlí na místním sídlišti.

Nová trolejbusová trať povede od křižovatky Brněnské ulice s Palachovou a dále pak ulicí Milady Horákové až na autobusovou točnu Pod Strání. Celkem přibude sedm set metrů trolejového vedení. Zároveň dělníci vybudují nové sloupy, na kterých budou nejen „dráty", ale také veřejné osvětlení. Dopravní a informační značky umístěné na stožárech veřejného osvětlení, dělníci přemístí na nové trakční sloupy.

Hluk? Prý nebude

Vyššího hluku by se obyvatelé neměli obávat. „Závěry hlukové studie potvrzují, že provoz trolejbusové trati vyvolá v okolí nárůst akustické tlaku maximálně v řádech desetin decibelu," píše se v záměru, který dopravní podnik poslal na posouzení krajskému úřadu.

Co by mohlo místní trápit, je nadměrný hluk z plánované stavby.  Dopravní podnik chce ale  při výstavbě použít stroje se sníženou hlučností, časově omezit hlučnou práci, nestavět v noci a použít protihlukové clony.

„Mám okna do silnice, tak doufám, že nebudou dělat při stavbě moc velký nepořádek. Ale chvíli to vydržím,"  dodala Petra Loskotová.

Trolejovému vedení ale bude muset ustoupit některá zeleň v ulici Milady Horákové.   Odborníci tak prořežou část vzrostlých stromů, protože jejich větve zasahují do míst, kde povede trolejové vedení.

Dočká se i Plachta

Pod Strání nebude jedinou lokalitou, kam se nově podívají trolejbusy. Před pár týdny prozradil náměstek primátora Jindřich Vedlich, že se počítá s městskou hromadnou dopravou také na nedaleké Plachtě, kde vyrůstá nová zástavba s více než stovkou nových bytů.

„Potřeba linky je zde už nyní, ale k zavedení potřebujeme trolejbusy  s pomocným pohonem jako jezdí například do Kluků. V rámci dotace budeme podávat žádost na nové vozy a dva až tři trolejbusy by měly být právě tohoto typu. Fyzicky je ale nebudeme mít dříve než příští rok. Takže pak budeme řešit, co dál. Až se sídliště zahustí, bude potřeba jistě větší," vysvětlil ředitel DPMHK Miloslav Kulich.

Linka nebude vázána na stávající, které jezdí po Brněnské třídě v současnosti. Bude mít ale podobnou trasu. U Petrofu zahne do ulice Na Brně a na jednom ze dvou kruhových objezdů se otočí a zase pojede zpět. „Je ale předčasné hovořit o nějakých číslech nebo konkrétních zastávkách," zakončil Kulich.

Obyvatelé nových domů i lidi z Rybovy ulice a firem, které zde sídlí, by bližší spoje uvítali. Zatím totiž musí docházet do Čajkovského ulice na sedmičku nebo až na okruh na trolejbusy.