Zvolna se blíží sezona lyžařských dovolených, a proto všichni, kdo vyrážejí na hory, by měli zkontrolovat, zda mají odpovídající vybavení. Od zimního obutí pneumatik počínaje, až po hloubku dezénu a v neposlední řadě i tlak v pneumatikách. V kufru automobilu by samozřejmě neměly chybět ani sněhové řetězy. Cestovatelé za zimními radovánkami se tak vyhnou zbytečným kolizím.

„Na hory jezdíme po celou zimu pravidelně. Občas se vydáme i do zahraničí. Povinné i nepovinné vybavení, jako jsou třeba sněhové řetězy, na takovou cestu považuji ze zkušenosti za nezbytné. Mít řetězy a odpovídající pneumatiky. I lopata není od věci. Párkrát mi hodně pomohla,” řekl David Lukáč z Hradce Králové.

Důležité je, aby zimní pneumatiky byly řádně ošetřené. „Aby člověk mohl vyjet do hor, tak je lepší mít dezén u zimních pneumatik pět a více milimetrů. Pokud jsou pneumatiky pod čtyři milimetry, jedná se spíše o hazard,” uvedl provozovatel hradeckého pneuservisu Martin Klejna.

Nové zimní pneumatiky mívají hloubku dezénu okolo osmi milimetrů a lze na nich ujet přibližně 20 až 30 tisíc kilometrů. Také s nimi není problém vyjet do hor a zdolávat extrémnější podmínky jako je kluzká vozovka nebo klesání či stoupání. Naopak sjeté pneumatiky mají podstatně delší brzdnou dráhu. Důležité je rovněž správné nahuštění kol. „Při přehuštění jedou gumy pouze po střední části. Naopak při podhuštění jedou zase pouze po krajích. Obojí má vliv na brzdnou dráhu a ovladatelnost vozu. Lidé by měli o 0,2 baru více nahustit pneumatiky a nezapomínat, že je lepší k tomu využít služeb profesionála, než dohustit kola u čerpací stanice,” uzavřel Martin Klejna. Na cestě do horského prostředí se řidiči mohou setkat se značkou Sněhové řetězy, která ukládá majiteli vozu, aby nasadil řetězy minimálně na hnací nápravu automobilu.

I když nejsou řetězy součástí povinné výbavy, na cestě do hor by rozhodně neměly chybět v žádném voze. Navíc jsou na vybraných horských úsecích povinné. Sněhové řetězy je lepší v klidu před cestou vyzkoušet.

Na hory ano, avšak s výbavou

Povinnost nazout zimní pneumatiky mají řidiči, počínaje letoškem, od 1. listopadu do 31. března v případě, že na silnici leží souvislá vrstva sněhu či námraza. Nebo pokud to lze s ohledem na povětrnostní podmínky předpokládat. Na horách však může dojít k rychlé změně počasí ráz na ráz, a proto je jízda na letních pneumatikách nezodpovědná. Je také fakt, že na některých horských místech, která jsou označena značkou Povinná zimní výbava, platí povinnost obutí zimních pneumatik za všech povětrnostních podmínek.